Recruitment Marketeer Bart Schuurman: “Idioot veel werkervaring op je cv”

“Ik ben Bart, 32 jaar, en werk sinds oktober 2018 bij YOBZ. Ik ben Recruitment Marketeer, wat kortweg betekent dat ik bedrijven help zich (online) te onderscheiden, vindbaar te zijn, en zo de beste kandidaten te vinden.

Na jarenlang corporate recruitment en recruitment marketing te hebben gedaan, heb ik een jaar als consultant recruitment marketing voor een marketingbureau gewerkt. Een leuke ervaring, maar helaas draaide alles hier om sales. Daar werd ik niet gelukkig van. Via via kwam ik met YOBZ in contact, plande een koffiedate met Marc en Sander, en een half uur later schudden we elkaar de hand. Het klikte.

Op Interim-basis aan de slag gaan trok me al langer, maar de stap om dit zelfstandig te doen vond ik toch wel spannend. Recruitment marketing is een nog vrij onbekend gebied voor veel bedrijven, en de hypotheek en kinderopvang moeten wel elke maand betaald worden. Het is het fijn om te weten dat, als er even geen opdracht is, er wel gewoon salaris binnenkomt.

Ik viel als een blok voor het ondernemerschap dat YOBZ uitstraalt. Een jonge club die een duidelijke visie heeft op het vak recruitment. Collega’s die elkaar helpen met recruitmentvraagstukken. De menselijkheid van directie en management. En toch een goede balans tussen empathie en meedenken, en commercie. De schoorsteen blijft dus goed roken, maar niet ten koste van werkplezier en betrokkenheid. Precies wat ik zoek in een werkgever.

Met mijn specialisme in recruitment marketing word ik vooral ingezet op strategie en projectmanagement bij opdrachtgevers. De opdrachtgever bedenkt dat hij gisteren 200 nieuwe mensen nodig had, komt er vandaag achter dat de arbeidsmarkt ‘nogal’ gespannen is, en wil morgen een Employer Branding-campagne, want daar heeft ‘ie laatst een blog over gelezen. Aan mij de schone taak om hier wat nuance en structuur in aan te brengen.

Dat betekent vaak ‘beginnen aan de basis’. Een nieuwe wervingssite. Een duidelijke propositie, EVP of hoe je het maar wil noemen. Testimonials, video’s, een social media-strategie. En dan, aan het eind van de rit, een marketingstrategie. Leveranciers uitnodigen en daar het kaf van het koren scheiden. Hier fungeer ik als een soort bullshitmeter voor de opdrachtgever. Is het voorstel goed? Is Employer Branding niet veel te ‘long tail’ (en te duur) voor wat er nu nodig is?

Recruitment is een vak. Marketing is een vak. Recruitment Marketing is weer een ander vak. In mijn baan ben je heel veel bezig met stakeholdermanagement. Recruitment wil een kant op, Marketing/Communicatie heeft daar een stevige mening over, en de directie die… die is er ook nog. Ik zit nu bij een gigantische corporate waar beslissingen maanden kunnen duren en daarna weer teruggefloten worden. Als interim professional maak je hier een enorm verschil: je wordt immers ingehuurd om je expertise en zit er niet om een product te verkopen. Die onbevangenheid (‘als ze het niet doen maakt het mij niet uit’) zorgt er voor dat je dingen gedaan krijgt waar een Corporate Recruiter zich al 3 jaar niet gehoord voelt.

Nadelen van het werken als interim professional via YOBZ? Ik ben er nog niet mee geconfronteerd. Als je met iedereen de beste vrienden wil worden en niet van afscheid nemen houdt, is werken op interim-basis misschien minder je ding. Als je houdt van werken in een omgeving waar alles strak is afgekaderd en processen zijn vastgelegd, is YOBZ misschien niet jouw werkgever. Als je houdt van ondernemen, coachen en gecoacht worden, vrijheid, soms heilige huisjes af te breken, graag idioot veel werkervaring op je cv wil, en een betrokken werkgever met kanjers van collega’s zoekt, dan hoop ik je snel te ontmoeten!”

Laat een reactie achter