Home » Insights » Google for Jobs – Deel 2: Hoe werkt het?

Google for Jobs – Deel 2: Hoe werkt het?

Door Bart Schuurman

Vorige maand schreef ik dit blog over wat Google for Jobs is. Om de kerstdagen door te komen mag je nu aan het werk, want ik ga je uitleggen hoe je Google for Jobs-ready wordt. 

Disclaimer: een hoop technisch gedoe. Ben je het lezen zat, scroll dan de laatste alinea voor een veel simpelere oplossing zonder API’s, XML-sitemaps en HTML-structuren. Die kunnen we allemaal missen als kiespijn. 

Scoren op gebruikerservaring

SEO. Het rijk der fabelen. Toen ik een decennium geleden begon was het SEO-trucje nog simpel. Heel veel keywords gebruiken (keyword stuffing), op elke enigszins gerelateerde xxxx.startpagina.nl links plaatsen, en een miljoenmiljard landingspagina’s maken zodat je voor elk denkbaar keyword ingedekt was. 

Tegenwoordig hoef je eigenlijk maar met een ding rekening te houden: de gebruikerservaring. Google meet dit onder andere aan de laadtijd (techniek), de tijd die bezoekers op je pagina blijven en verwijzende links vanaf andere kwalitatieve websites over het relevante onderwerp.

(Mobiele) Laadtijd

We willen allemaal een site met filmpjes, afbeeldingen, mooie sliders en andere gave features. Het probleem is dat hoe meer fancy features je hebt, hoe trager je website laadt. Hier zijn deels technische oplossingen voor, zoals een lazy-load. Soms moet je echter een radicale keuze maken: toch maar niet dat filmpje als banner, maar in plaats daarvan een button die verwijst naar het filmpje. 

Waarom is het zo belangrijk? Allereerst natuurlijk de gebruikerservaring. Als je website er langer dan 2 seconden over doet om te laden, heb je een ontzettend hoge kans dat een kandidaat wegklikt en verderscrollt. We krijgen allemaal een steeds korter lontje. Bovendien rekent Google je website er zwaar op af: een belangrijk deel van jouw ranking van Google hangt af van de laadtijd. Trage site? Lagere ranking. Simpele formule. 

Je kan hier testen hoe lang jouw website er (mobiel) over doet, en krijg je meteen advies over hoe je het kan verbeteren. De oude site van YOBZ is een goed voorbeeld hoe het níet moet. Wel leuk dat je hier nu toch bent 🙂 

 

Laadtijd YOBZ-site

YOBZZZZZZZZZzzzzzzz

 

Opbouw vacatures

Snelle laadtijd, duidelijke informatie. Dat is een mooie bezoekerservaring en daar hecht Google waarde aan. Dat geldt bij Google for Jobs dus voor de opbouw van je vacatures. De velden die je moet hebben om in Google for Jobs zichtbaar te zijn:

  • Plaatsingsdatum van je vacature
  • De vacaturetekst en de titel 
  • Contactinformatie van je organisatie
  • De locatie van je vacature (volledige adresgegevens)

Verder zijn er een paar aanbevolen velden. Wil je echt scoren in Google for Jobs, dan zorg je er voor dat deze altijd ingevuld zijn:

  • Salaris(range). Als je deze niet invult, verzint Google zelf iets op basis van het marktgemiddelde
  • Dienstverband
  • Een uniek vacature ID
  • Sluitingsdatum van de vacature

Op deze pagina van Google zelf vind je meer informatie (nu nog in het Engels) over de eisen en aanbevelingen van een goede jobposting. 

Aanmelden bij Google

Zo. Nu je vacatures op orde zijn, moet je natuurlijk nog zorgen dat ze op Google for Jobs terecht komen. Dat is een technisch verhaal, wat je doorgaans samen met je website- en /of ATS-beheerder moet regelen. De vacatures moeten volgens bepaalde HTML-specificaties worden ‘aangeleverd’ aan Google, die informatie vind je hier.

Tot slot moet je zorgen dat je website door Google geïndexeerd wordt. Dat heeft een beetje website al op orde, maar dubbelcheck dat er een XML-sitemap van je site is, en dat die is aangemeld in de Search Console van Google. Wat? Vraag maar aan je sitebeheerder, als hij je ook glazig aankijkt zou ik snel een ander zoeken. 

Je staat niet binnen een minuut in Google for Jobs. Google heeft tijd nodig om je site te indexeren. Daarna is het zaak om (weer samen met je sitebeheerder in Search Console) te checken of er nog foutmeldingen naar voren komen en deze op te lossen. 

Matrix

Snap je het nog?

Intro en arbeidsvoorwaarden

Google for Jobs geeft een overzicht van de vacatures die aansluiten bij de zoekterm van jouw kandidaat, en geeft hierbij een korte intro van jouw vacature weer. Natuurlijk zorg je voor een pakkende intro, zodat de kandidaat getriggerd wordt om jouw vacature aan te klikken. 

Waar ik, en alle vakgenoten met mij, heel blij van worden is de verplichting om je arbeidsvoorwaarden, met name het salaris, concreet te benoemen. Okee, je bent niet verplicht, maar als je het niet doet, vult Google er zelf wat in. Dan kan jij en de kandidaat dus voor een lelijke verrassing komen te staan. Begin dus maar met lobbyen bij de old-fashioned managers die dit absoluut niet willen: de wereld van vacatures wordt eindelijk wat transparanter! 

Als een aap in een roestig horloge

Zit je zo te kijken naar deze blog? Snap ik. Het is een hoop technisch gedoe. Gelukkig hebben we bij YOBZ een team Recruitment Marketing-nerds die dit wel begrijpen, face-to-face kunnen uitleggen, en je helpen met implementeren. Dan hoef je jezelf niet onnozel te voelen als je langsloopt bij ICT (we’ve all been there) en zorgen we, samen met jou, voor topprestaties in Google for Jobs. 

Tot slot, een ganz toll kerstalbum om het diner met je schoonmoeder door te komen. Weihnachten mit Guido, kom er maar in!  

 

 

Fijne kerst en hopelijk tot snel!