Het venijn zit ‘m in de staart

Geschreven door: Bart Schuurman

(Niet) solliciteren in de retail

Weet je nog dat Sven Kramer bijna goud won op de Olympische Spelen, maar het vlak voor de eindstreep mis ging door een baanwissel? Vandaag zag ik in de plaatselijke Albert Heijn het pijnlijk einde van een kandidatenreis.

Ik ken de cijfers niet, maar als je een kijkje neemt op werk.ah.nl kan het niet anders dan dat Albert Heijn serieus veel geld en energie stopt in een geweldige kandidatenreis. En terecht, want personeel in de retail is lastig te vinden. Zoals we eerder al schreven in deze whitepaper.

 

Kandidaat op een presenteerblaadje

Bij de servicebalie stond een jongen met twee medewerksters te praten over een sollicitatie. Zo onopvallend mogelijk ben ik natuurlijk even gaan luisteren. 

Het lukte hem niet te solliciteren op de uren die hij graag wilde werken. De dames wisten ook niet precies hoe het zat, en stuurden hem uiteindelijk naar de Teamleider. Die snapte het ook niet echt. Hij moest maar gewoon op solliciteren klikken op de site en dan kwam de rest vanzelf wel. Bedankt en tot ziens. 

 

Kokosmakroon, koffie, contract.

Zonde van alle moeite van de dames en heren arbeidsmarktcommunicatie in Zaandam lijkt me. Is het te kort door de bocht om te denken: geef die jongen een kop koffie, ga in gesprek, en kijk wat je voor elkaar kan betekenen? De kandidatenreis kan niet persoonlijker, en je hebt in ieder geval een klant voor het leven. 

En eindelijk heb je die pro-actieve gast te pakken, die zelf naar de winkel komt in plaats van een formuliertje in te vullen. Dat is er een die van vakkenvuller opklimt naar teamleider en uiteindelijk, na zijn studie Retailmanagement de nieuwe Harry Piekema wordt. Nu zien we dezelfde jongen misschien over 10 jaar bij de Jumbo. Dat maakt mij niet uit, maar Ahold Delhaize vast wel.  

Is er wat aan te doen? Vast wel. Zeker de medewerkers bij de servicebalie zijn altijd vriendelijk en gezellig, en Teamleiders kunnen zeker méér dan kassa draaien en melkpakken spiegelen. Een klein protocolletje ‘hoe te reageren bij solliciteren’ maakt de kandidatenreis helemaal af. Kopje koffie, kokosmakroontje erbij: zo moeilijk kan het toch niet zijn? 

Toen ik de parkeergarage uit kwam zag ik de jongen ook afdruipen. Zonder boodschappen, zonder bijbaan. Eens kijken of ik ‘m binnenkort bij de Jumbo, Lidl of Plus zie.  

 

Van persona tot persoon

Bij YOBZ zijn we all-in. Met ervaren interim recruiters, recruitmentmarketeers en specialisten arbeidsmarktcommunicatie hadden we die ene kandidaat wel binnengehaald. Dat doen we voor veel organisaties in de retail, maar bijvoorbeeld ook techniek, zorg en IT. En kennelijk is het nodig, want we staan niet de hele dag in de supermarkt te wachten op een smeuïg verhaal. Kunnen we jou helpen met een kritische blik en een strategische aanpak van jouw kandidatenreis?