Zorgrecruitment: niet altijd met fluwelen handschoen

Timon is zo’n 2 jaar geleden begonnen als interim recruiter bij YOBZ. Toen nog met weinig ervaring, maar nu legt hij hiring managers bij een zorginstelling het vuur na aan de schenen om samen zorgen voor perfecte vacatureteksten, een vloeiend proces en natuurlijk goede kandidaten. ‘Wat ik in mijn vorige opdrachten heb geleerd kan ik nu toepassen bij deze organisatie. Daar wordt iedereen beter van.’

‘Ik begon mijn eerste opdracht bij DHL om, samen met een senior collega, sourcing op de kaart te zetten. Daarna had ik zes maanden een opdracht bij Olympia, waar ik een soort intercedent-rol vervulde. Toen weer een paar maandjes DHL, om vervolgens een jaar binnen de infrastructuur als interim corporate recruiter te werken. Bij die laatste opdrachtgever heb ik vooral geleerd dat je voor een goed resultaat (hiring) managers niet altijd met een fluwelen handschoen kan behandelen. Soms moet je duidelijk zijn, processen veranderen, en daarmee de cultuur richting recruitment veranderen’.

De zorginstelling waar Timon nu werkt heeft 2 jaar geleden besloten haar recruitment te professionaliseren. Van 3 recruiters naar 20, de implementatie van een nieuw ATS, en optimalisatie van processen. ‘Mijn opdracht begon nog aardig vrijblijvend’ vertelt Timon, ‘er zijn altijd vacatures, waarbij ik de locatie Apeldoorn onder mijn hoede kreeg. Na wat bekendheid te krijgen met de organisatie en de profielen die gezocht worden, ga je vanzelf de obstakels en verbeterpunten zien. Je merkt dat je als interim professional ervaring meeneemt en je voelt meer vrijheid om dit soort optimalisatiepunten bespreekbaar te maken en op te lossen’.

Waar staat Timon nu in zijn opdracht? ‘Ik ben in november 2019 begonnen, en mijn opdracht zou op 1 april stoppen. Door wat interne veranderingen is mijn opdracht nu verlengd tot oktober, en er is nog genoeg te doen. Gelukkig is de cultuur van ‘gooi even die vacature online’ al flink veranderd naar de vraag ‘hoe kan recruitment mij helpen de juiste kandidaten te bereiken en aan te spreken’.’

Wil je hier meer over weten of heb je andere een hulpvraag op het gebied van recruitment? YOBZ denkt graag met je mee. Wil je meer weten over wat wij voor je kunnen doen, neem dan contact op met een van onze collega’s:

  • Marnix Wesselink, Business Consultant, op 06 23 91 77 80
  • Sander van der Valk, Commercieel Directeur, op 06 10 77 09 81

Benieuwd naar onze diensten? Meer informatie vind je hier.

Wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen recruitment? Onze recruitment professionals delen hun kennis graag met je!