Hoe zet je personal branding in om IT-ers aan te trekken?

Geschreven door Wim Huppelschoten

In deze tijd is het heel simpel: als jouw bedrijf niet zichtbaar is besta je niet. Vandaar dat veel bedrijven enorme bedragen stoppen in marketingactiviteiten, in de hoop dat talent zich gaat herkennen in hun zorgvuldig opgebouwde brand. Maar hoe sterk je WHY ook is of hoeveel humor je ook hebt, het blijft voor mensen lastig om zich te identificeren met een bedrijf. Je identificeert je nou eenmaal sneller met Messi dan met FC Barcelona. Daarin zit dan ook de grote kracht van personal branding, als je het vergelijkt met employer branding. Dus: hoe zet je het personal brand van je medewerkers in om nieuw talent aan te trekken?

Ieder IT-bedrijf heeft zo zijn eigen pareltjes: collega’s die, meer dan anderen, waarde toevoegen aan het bedrijf. Medewerkers die het goed doen, goed bij de organisatie passen en het bedrijf een gezicht geven. Dát zijn de mensen die je een podium wilt geven. 

Ik hoor je nu al denken: leuk gezegd, maar het blijven ITers – die moeten vaak niet zo veel hebben van schijnwerpers en andere commerciële dingen. Klopt. Waar ze vaak wel van houden is authenticiteit, en inhoudelijke kennis. Ga daarom open het gesprek met ze aan: kijk of ze er voor open staan om te werken aan hun eigen label. Geef aan dat je geen marionet van ze probeert te maken en dat wie ze al zijn juist de grote kracht is. Probeer samen te bepalen waar hun talenten liggen en hoe jullie die kunnen inzetten in de huidige markt. Bedenk samen welke doelen je wilt bereiken en wanneer jullie daarin geslaagd zijn.

Als je van start gaat, kijk dan welke ‘podia’ passen bij deze collega’s. Kunnen ze hun kennis beter delen in de vorm van een blog, een podcast of een webinar? Redigeer hun whitepapers; daag ze uit om blogs scherper te maken zodat er discussie ontstaat; vraag hen om concrete tips te geven in de artikelen die ze schrijven; wees zichtbaar op relevante technische forums; en bouw de weg naar een fysiek podium langzaam op. Verspreid alle artikelen, blogs en whitepapers vanuit het bedrijf, maar vraag je collega’s ook zo veel mogelijk vanuit hun eigen naam te delen op social media.

Waar moet je nog meer aan denken ?

  • Het kost veel tijd en energie om een personal brand op te bouwen. Zorg daarom dat je een plan hebt en blijf er in investeren;
  • Zorg dat de collega’s die je een podium geeft zichzelf blijven – ook als hun mening niet 100% in lijn is met de opvatting van het bedrijf;
  • Zorg dat de groep waarmee je dit project start groot genoeg is. Er zullen altijd een paar collega’s afvallen. Wat ook belangrijk is: als één collega met personal branding aan de slag gaat zal vooral diegene meer exposure krijgen, maar als meer collega’s dit doen straalt dat uiteindelijk uit naar de organisatie;
  • Geef liever het podium aan een generalist of iemand die continu bijleert dan aan een collega met een super specifiek specialisme. Ontwikkelingen in de IT volgen elkaar snel op, waardoor je niet altijd weet hoe lang iemands kennis relevant zal blijven;
  • Een personal brand bepaal je niet zelf en kun je ook niet voor iemand bedenken. Iemands brand wordt uiteindelijk bepaald door de mening van anderen. Blijf je collega steunen als zijn of haar imago een deukje krijgt.

Als alles goed gaat zul je merken dat andere collega’s er al snel voor open staan om óók met personal branding aan de slag te gaan!

Als je hier meer over wilt weten of, neem dan gerust contact met me opHeb je andere een hulpvraag op het gebied van recruitment? Ook dan denken we graag met je mee. Wil je meer weten over wat wij voor je kunnen doen, neem dan contact op:

– Marnix Wesselink, Business Consultant: 06 23 91 77 80
– Sander van der Valk, Commercieel Directeur: 06 10 77 09 81

Wil je graag eerst wat meer weten over onze diensten? Meer informatie vind je hier.