Home » Insights » Recruitment, is dat nou een vak?

Recruitment, is dat nou een vak?

Door Martijn Sitsen

Recruitment een vak? “Ja”, zegt de een en “nee”, zegt de ander. En ik zeg volmondig “JA”: recruitment is een vak. Iets wat je er niet even bij doet, iets wat niet door iedereen zomaar gedaan kán worden. De tijd van het plaatsen van een advertentie en hopen op veel reacties – sorry, die is echt voorbij!

Recruitment is dus een vak, zeg ik. Een vak waarin diverse aspecten terugkomen, zoals inkoop, verkoop en marketing. Er zitten zeker HR-componenten in en aan, want het betreft natuurlijk de menselijke factor van de organisatie. Maar of recruitment daarmee dan meteen een HR-onderdeel is? Nee, dat vind ik niet.

Tuurlijk, indien voorhanden zal je wel iets van informatie over doorstroom en uitstroom willen hebben om iets te kunnen zeggen over de instroom. Wel zo handig voor wat forecasting en planning. Ook zul je iets willen weten over de arbeidsvoorwaarden, om bijvoorbeeld een inschatting te maken van wat voor aanbod je kunt doen aan een enthousiaste kandidaat die je met wat moeite hebt kunnen verleiden voor die job. Zou toch vervelend zijn als je voorwaarden dan (te) veel afwijken van wat de rest van de markt doet.

Daarnaast zul je ook iets willen weten over de USP’s van je organisatie, die maken dat je een aantrekkelijke werkgever bent om bij en voor te komen werken. Waarmee je dus talent weet aan te trekken. Een stukje branding, marketing. En nee, liever niet dat corporate communicatie daar dan al te veel over gaat zeggen – daar hebben we arbeidsmarktcommunicatie specialisten voor.

Ook zul je iets willen weten over hoe blij (of niet blij) de huidige medewerkers zijn, want blije werknemers zouden zomaar eens een ambassadeur kunnen zijn en een vriendje of een vriendinnetje aanbrengen. Dat is toch wel erg handig.

En heel eerlijk, als dan vervolgens ook het onboarding-programma klopt en de nieuwe topper goed welkom wordt geheten en de weg wordt gewezen, dan zou het allemaal goed moeten komen.

Goed, je bent dus (vind je zelf) goed bezig en nu ga je aan de slag, want er staan veel vacatures open. Dan is recruitment toch echt wel een vak. Want met de tools en de data ben jij de inkoper, verkoper en de (mede) marketeer die je bedrijf, de vacature en het merk verkoopt en een gevoel daarbij gaat geven aan de kandidaat. En jij mag ook iets vinden over hoe geschikt de kandidaat eigenlijk is om bij jou te komen werken.

En zeg dan maar eens dat recruitment geen vak is.