Home » Insights » Recruitment, is dat nou een vak?

Recruitment, is dat nou een vak?

Door Martijn Sitsen

Recruitment een vak? “Ja”, zegt de een en “nee”, zegt de ander. En ik zeg volmondig “JA”: recruitment is een vak. Iets wat je er niet even bij doet, iets wat niet door iedereen zomaar gedaan kán worden. De tijd van het plaatsen van een advertentie en hopen op veel reacties – sorry, die is echt voorbij!

Recruitment is dus een vak, zeg ik. Een vak waarin diverse aspecten terugkomen, zoals inkoop, verkoop en marketing. Er zitten zeker HR-componenten in en aan, want het betreft natuurlijk de menselijke factor van de organisatie. Maar of recruitment daarmee dan meteen een HR-onderdeel is? Nee, dat vind ik niet.

Tuurlijk, indien voorhanden zal je wel iets van informatie over doorstroom en uitstroom willen hebben om iets te kunnen zeggen over de instroom. Wel zo handig voor wat forecasting en planning. Ook zul je iets willen weten over de arbeidsvoorwaarden, om bijvoorbeeld een inschatting te maken van wat voor aanbod je kunt doen aan een enthousiaste kandidaat die je met wat moeite hebt kunnen verleiden voor die job. Zou toch vervelend zijn als je voorwaarden dan (te) veel afwijken van wat de rest van de markt doet.

Daarnaast zul je ook iets willen weten over de USP’s van je organisatie, die maken dat je een aantrekkelijke werkgever bent om bij en voor te komen werken. Waarmee je dus talent weet aan te trekken. Een stukje branding, marketing. En nee, liever niet dat corporate communicatie daar dan al te veel over gaat zeggen – daar hebben we arbeidsmarktcommunicatie specialisten voor.

Ook zul je iets willen weten over hoe blij (of niet blij) de huidige medewerkers zijn, want blije werknemers zouden zomaar eens een ambassadeur kunnen zijn en een vriendje of een vriendinnetje aanbrengen. Dat is toch wel erg handig.

En heel eerlijk, als dan vervolgens ook het onboarding-programma klopt en de nieuwe topper goed welkom wordt geheten en de weg wordt gewezen, dan zou het allemaal goed moeten komen.

Goed, je bent dus (vind je zelf) goed bezig en nu ga je aan de slag, want er staan veel vacatures open. Dan is recruitment toch echt wel een vak. Want met de tools en de data ben jij de inkoper, verkoper en de (mede) marketeer die je bedrijf, de vacature en het merk verkoopt en een gevoel daarbij gaat geven aan de kandidaat. En jij mag ook iets vinden over hoe geschikt de kandidaat eigenlijk is om bij jou te komen werken.

En zeg dan maar eens dat recruitment geen vak is.

Wil je hier meer over weten of heb je andere een hulpvraag op het gebied van recruitment? YOBZ denkt graag met je mee. Wil je meer weten over wat wij voor je kunnen doen, neem dan contact op met een van onze collega’s:

  • Marnix Wesselink, Business Consultant, op 06 23 91 77 80
  • Sander van der Valk, Commercieel Directeur, op 06 10 77 09 81

Benieuwd naar onze diensten? Meer informatie vind je hier.

Misschien vind je dit ook leuk

3 tips voor een goede candidate journey




Lees meer

5 Praktische tips voor een SEO-proof vacaturetekst




Lees meer

Het leven van een reizende recruiter




Lees meer

Coronacrisis: moet ik een recruitmentstop inlassen?




Lees meer

4 tips voor een aantrekkelijk onboarding-programma




Lees meer

Recruitment marketing: Trigger je toekomstige collega op emotie




Lees meer

Google for Jobs – Deel 2: Hoe werkt het?




Lees meer

Verbeter je recruitmentproces: geestelijke gezondheidszorg




Lees meer

Toch een vacaturestop – en nu?




Lees meer

“Waar vind jij dan die schaarse doelgroep?”




Lees meer

Leid zelf technisch talent op met een Talent Development Program




Lees meer

Arbeidsmarkttrends: creatief of no-nonsense taalgebruik in vacatures?




Lees meer

Where recruitment meets HR: strategische personeelsplanning




Lees meer

Persoonlijkheidstests inzetten bij werving




Lees meer

Testimonials. Hou je kandidaten wakker?




Lees meer

6 tips voor een goede vacaturetekst




Lees meer

Recruitment: met instroom alleen red je het niet




Lees meer

Hoe zet je personal branding in om IT-ers aan te trekken?




Lees meer

Hoe trek je IT-profielen aan?




Lees meer

Recruitment is een vak: de vacature intake




Lees meer

Recruitment in het Onderwijs: Wendy voor 3SSport




Lees meer

Hoe 2020 recruitment gaat veranderen




Lees meer

Stalker alert: wanneer gaan recruiters te ver?




Lees meer

Referral: vragen die je jezelf moet stellen vóór je een programma opzet




Lees meer

We gaan langer thuiswerken: recruiter, wat ga je doen?




Lees meer

Casus: Floor voor het Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis




Lees meer

Casus: Pascal voor CBRE




Lees meer

IT-recruitment: nieuwe manieren van sourcen




Lees meer

Werven in de Techniek: Hoe ga je om met externe inhuur?




Lees meer

Google for Jobs – deel 1: wat is het?




Lees meer

Wat wil je later worden als je groot bent?




Lees meer

Hoe wijs je een kandidaat af?




Lees meer

Case: Sourcen in de Automotive




Lees meer

Recruitment, is dat nou een vak?




Lees meer

Werven in de Techniek: Referral




Lees meer

Help! In welke taal moet die vacaturetekst?




Lees meer

Zorgrecruitment: niet altijd met fluwelen handschoen




Lees meer

Werven in de Techniek: Start met een Employer Branding strategie




Lees meer