Home » Insights » “Waar vind jij dan die schaarse doelgroep?”

“Waar vind jij dan die schaarse doelgroep?”

Geschreven door Wim Huppelschoten

Tijdens een intake krijg ik regelmatig de vraag: “Waar vind jij dan die schaarse doelgroep?” In mijn geval doelt men dan vaak op ontwikkelaars in de IT branche. Hoezo schaars? Een simpele search op LinkedIn levert al snel ruim honderdduizend resultaten. Wat men eigenlijk bedoelt is: waar vind je dat deel van de doelgroep die geen LinkedIn-account heeft en nog niet wekelijks benaderd wordt?

Ik geef het toe. Die groep die je nog niet benaderd hebt is een mooie bron om uit te putten. Maar wat wil je er nou echt mee doen? Waarschijnlijk hetzelfde als wat je met de rest van de doelgroep hebt gedaan: zo veel en zo snel mogelijk benaderen – “Hallo <VOORNAAM>, Wij zijn XYZ-IT en hebben een vacature waar je perfect op past. Zullen we eens bellen?”

Waarschijnlijk krijg je dan ook hetzelfde resultaat; ruim 90% reageert niet; van diegenen die reageren, bedankt 90% voor de eer; van de overgeblevenen wil je 90% bij nader inzien toch niet hebben. Als je met dit gegeven, tienduizend ontwikkelaars moet gaan benaderen om een redelijke funnel voor je vacature te krijgen, dan wens ik je veel succes. Zelf zou ik de oplossing zoeken in het verbeteren van je proces. De crux zit namelijk niet in het vinden van het juiste talent, maar in het overtuigen ervan.

Bij het opstellen van vacatureteksten zien we hier al een kentering in. Waar deze in het verleden vooral uitblonken in een waslijst met functie-eisen, is er nu meer aandacht voor het ‘what’s in it for me’-deel. Een stukje over ‘hoe ziet jouw dag er uit als …’ volstaat daar ook al niet meer. Het nadeel is natuurlijk wel dat je je met een vacature op een brede doelgroep richt. Bij het 1-op-1 benaderen heb je dat probleem niet. Maak daar dan ook optimaal gebruik van. Zorg dat je via social media, communities, blogs, je eigen netwerk etc. zoveel mogelijk te weten komt over je kandidaten.

Stel jezelf aansluitend de cruciale vraag: “wat is de logische vervolgstap voor deze persoon?” Schuilt er in deze kandidaat een teamleider of juist de ultieme specialist; brengt hij of zij extra toegevoegde waarde door middel van kennis van een specifieke niche; of volgt deze kandidaat studies waarmee diegene in de huidige functie nog niets doet? Kortom, waar kan deze persoon staan over 1 jaar? Bekijk of die rollen terug te vinden zijn in je vacature – zo nodig schaaf je nog wat bij met je vacature-houder. En niet geheel onbelangrijk, accepteer het als het niet lijkt te passen.

Last but not least, benader de kandidaat op een zo persoonlijk mogelijke manier. Het liefst per telefoon, zodat je een gesprek op gang kunt brengen en twijfels en onduidelijkheden kunt wegnemen. Heb je geen nummer kunnen achterhalen? Maak dan je bericht zo persoonlijk mogelijk (een filmpje doet het bijvoorbeeld goed) en geef aan wat je voor je ziet. Nog steeds zul je veelal teleurgesteld worden, maar het resultaat wordt vele malen beter dan voorheen. Wanneer je in de rest van de procedure dezelfde aandacht blijft hebben voor je kandidaat en uitgaat van zijn of haar belang, zul je zien dat al deze inspanningen zich uitbetalen.

Wil je hier meer over weten of heb je andere een hulpvraag op het gebied van recruitment? YOBZ denkt graag met je mee. Wil je meer weten over wat wij voor je kunnen doen, neem dan contact op met een van onze collega’s:

  • Marnix Wesselink, Business Consultant, op 06 23 91 77 80
  • Sander van der Valk, Commercieel Directeur, op 06 10 77 09 81

Benieuwd naar onze diensten? Meer informatie vind je hier.

Wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen recruitment? Onze recruitment professionals delen hun kennis graag met je!

Misschien vind je dit ook leuk


Warning: array_keys() expects parameter 1 to be array, bool given in /home/yobz5102/public_html/wp-content/plugins/search-filter-pro/public/includes/class-search-filter-cache.php on line 153