Home » Insights » Referral: vragen die je jezelf moet stellen vóór je een programma opzet

Referral: vragen die je jezelf moet stellen vóór je een programma opzet

Door Chantal Ockeloen

Het is alweer 5 maanden geleden dat ik ben gestart bij YOBZ als Recruitment Marketeer. Inmiddels mag ik mezelf al een echte ambassadeur noemen. Ik vertel mijn omgeving over mijn nieuwe functie, het sparren met collega’s, mijn toegevoegde waarde naar organisaties en daarnaast heb ik zelfs al een aantal personen uit mijn netwerk aangedragen als nieuwe collega. Word dat van mij gevraagd? Het antwoord is nee. Al deze acties komen voort uit mijn intrinsieke motivatie omdat ik trots ben op mijn werkgever en mijn eigen rol.

De cultuur, sfeer, groeimogelijkheden en arbeidsvoorwaarden zijn voor mij perfect. Automatisch praat ik heel enthousiast over mijn baan en merk dat ik anderen daarmee activeer om ook eens rond te kijken of zelfs bij ons te solliciteren.

Als recruitment marketeer krijg ik in mijn werk nog wel eens de vraag om een referralprogramma op te zetten. Ik onderzoek de drijfveren, cultuur en stel een intern communicatieplan/wervingsplan op. Daar komt een prima strategie uit en het levert eigenlijk altijd referrals op. Echter denk ik zelf vaak, is dit nou echt wat jullie nodig hadden? Ambassadeurs moeten uit zichzelf ontstaan, is er dan iets mis met de cultuur? Zijn medewerkers niet gemotiveerd over hun functie of willen ze helemaal geen versterking in het team? Een ambassadeur is iemand die zich betrokken voelt bij de organisatie, die het gevoel heeft dat hij/zij iets kan bijdragen en daardoor automatisch aan de hele wereld wil vertellen waarom je juist bij die organisatie moet werken. Dat een referral programma vaak een bonus oplevert is een leuke bijkomstigheid, maar je moet het uit eigen enthousiasme willen doen.

Het opzetten van een referralprogramma is dus meer dan slechts vragen of een medewerker het gezicht van een organisatie kan zijn. Het begint bij motiveren en inspireren, vanaf het eerste moment dat iemand in aanraking komt met jouw organisatie. Ook externen kunnen ambassadeur zijn van jouw organisatie en mensen uit hun netwerk aandragen. Vanuit YOBZ kunnen we dat onderzoek binnen een organisatie uitvoeren. We bekijken dan of de medewerkers daadwerkelijk passen binnen de visie van de organisatie of dat de organisatie zich misschien wel aan de mensen moet aanpassen (cultuurverandering). Een goed referralprogramma is er zeker niet alleen voor het aantrekken van mensen, maar ook om ervoor te zorgen dat die nieuwe collega’s blij zijn in hun werk en ook enthousiast over hun werk gaan vertellen. Welke waarden leven er en hoe kan een referralprogramma daaraan bijdragen om de juiste boodschap te vertellen – dus niet andersom.

Heb jij dat allemaal op orde? Dan heeft een referralprogramma zeker veel voordelen:

  • Sneller aannemen
    Doordat je al weet wat voor vlees je in de kuip hebt, zijn er minder gesprekken nodig om tot een aanname te komen (of om toch te besluiten dat er geen match is).
  • Overall hogere quality of hire
    Door voorselectie van je medewerkers neem je alleen echte toppers aan: je bestaande medewerker heeft belang bij een leuke collega, en wil bovendien geen flater slaan door een slechte suggestie te doen.
  • Cost per hire gaat omlaag
    Als je het netwerk van je eigen medewerkers in kunt zetten, ben je geen kosten kwijt aan uitgebreide accounts op bijvoorbeeld LinkedIn. Mits je de juiste aanknopingspunten hebt, is via-via werven dus altijd goedkoper.
  • Het onboarding-proces is makkelijker
    Omdat je nieuwe medewerker al via een bestaande medewerker over je bedrijf heeft gehoord, hoef je minder uit te leggen over manieren van werken en de bedrijfscultuur, en voelt hij/zij zich sneller op zijn/haar plek.
  • Het bevordert de betrokkenheid van je medewerkers
    Kandidaten die via referral recruitment worden aangenomen, blijven gemiddeld genomen langer zitten dan anderen. Daarnaast voelen de medewerkers die uit hun eigen netwerk kandidaten aandragen, zich meer verbonden met het bedrijf als er iets met hun suggesties gedaan wordt. Zowel referrals als referrers zijn beter gemotiveerd en zullen zich meer betrokken tonen bij je bedrijf. Daarnaast bevordert samen uitkijken naar nieuwe medewerkers de algehele teamspirit.

Benieuwd hoe YOBZ jou kan ondersteunen in het opzetten van een sterk referralprogramma? Stuur mij dan een berichtje via chantalockeloen@yobz.nl