Home » Insights » Referral: vragen die je jezelf moet stellen vóór je een programma opzet

Referral: vragen die je jezelf moet stellen vóór je een programma opzet

Door Chantal Ockeloen

Het is alweer 5 maanden geleden dat ik ben gestart bij YOBZ als Recruitment Marketeer. Inmiddels mag ik mezelf al een echte ambassadeur noemen. Ik vertel mijn omgeving over mijn nieuwe functie, het sparren met collega’s, mijn toegevoegde waarde naar organisaties en daarnaast heb ik zelfs al een aantal personen uit mijn netwerk aangedragen als nieuwe collega. Word dat van mij gevraagd? Het antwoord is nee. Al deze acties komen voort uit mijn intrinsieke motivatie omdat ik trots ben op mijn werkgever en mijn eigen rol.

De cultuur, sfeer, groeimogelijkheden en arbeidsvoorwaarden zijn voor mij perfect. Automatisch praat ik heel enthousiast over mijn baan en merk dat ik anderen daarmee activeer om ook eens rond te kijken of zelfs bij ons te solliciteren.

Als recruitment marketeer krijg ik in mijn werk nog wel eens de vraag om een referralprogramma op te zetten. Ik onderzoek de drijfveren, cultuur en stel een intern communicatieplan/wervingsplan op. Daar komt een prima strategie uit en het levert eigenlijk altijd referrals op. Echter denk ik zelf vaak, is dit nou echt wat jullie nodig hadden? Ambassadeurs moeten uit zichzelf ontstaan, is er dan iets mis met de cultuur? Zijn medewerkers niet gemotiveerd over hun functie of willen ze helemaal geen versterking in het team? Een ambassadeur is iemand die zich betrokken voelt bij de organisatie, die het gevoel heeft dat hij/zij iets kan bijdragen en daardoor automatisch aan de hele wereld wil vertellen waarom je juist bij die organisatie moet werken. Dat een referral programma vaak een bonus oplevert is een leuke bijkomstigheid, maar je moet het uit eigen enthousiasme willen doen.

Het opzetten van een referralprogramma is dus meer dan slechts vragen of een medewerker het gezicht van een organisatie kan zijn. Het begint bij motiveren en inspireren, vanaf het eerste moment dat iemand in aanraking komt met jouw organisatie. Ook externen kunnen ambassadeur zijn van jouw organisatie en mensen uit hun netwerk aandragen. Vanuit YOBZ kunnen we dat onderzoek binnen een organisatie uitvoeren. We bekijken dan of de medewerkers daadwerkelijk passen binnen de visie van de organisatie of dat de organisatie zich misschien wel aan de mensen moet aanpassen (cultuurverandering). Een goed referralprogramma is er zeker niet alleen voor het aantrekken van mensen, maar ook om ervoor te zorgen dat die nieuwe collega’s blij zijn in hun werk en ook enthousiast over hun werk gaan vertellen. Welke waarden leven er en hoe kan een referralprogramma daaraan bijdragen om de juiste boodschap te vertellen – dus niet andersom.

Heb jij dat allemaal op orde? Dan heeft een referralprogramma zeker veel voordelen:

  • Sneller aannemen
    Doordat je al weet wat voor vlees je in de kuip hebt, zijn er minder gesprekken nodig om tot een aanname te komen (of om toch te besluiten dat er geen match is).
  • Overall hogere quality of hire
    Door voorselectie van je medewerkers neem je alleen echte toppers aan: je bestaande medewerker heeft belang bij een leuke collega, en wil bovendien geen flater slaan door een slechte suggestie te doen.
  • Cost per hire gaat omlaag
    Als je het netwerk van je eigen medewerkers in kunt zetten, ben je geen kosten kwijt aan uitgebreide accounts op bijvoorbeeld LinkedIn. Mits je de juiste aanknopingspunten hebt, is via-via werven dus altijd goedkoper.
  • Het onboarding-proces is makkelijker
    Omdat je nieuwe medewerker al via een bestaande medewerker over je bedrijf heeft gehoord, hoef je minder uit te leggen over manieren van werken en de bedrijfscultuur, en voelt hij/zij zich sneller op zijn/haar plek.
  • Het bevordert de betrokkenheid van je medewerkers
    Kandidaten die via referral recruitment worden aangenomen, blijven gemiddeld genomen langer zitten dan anderen. Daarnaast voelen de medewerkers die uit hun eigen netwerk kandidaten aandragen, zich meer verbonden met het bedrijf als er iets met hun suggesties gedaan wordt. Zowel referrals als referrers zijn beter gemotiveerd en zullen zich meer betrokken tonen bij je bedrijf. Daarnaast bevordert samen uitkijken naar nieuwe medewerkers de algehele teamspirit.

Wil je hier meer over weten of heb je andere een hulpvraag op het gebied van recruitment? YOBZ denkt graag met je mee. Wil je meer weten over wat wij voor je kunnen doen, neem dan contact op met een van onze collega’s:

  • Marnix Wesselink, Business Consultant, op 06 23 91 77 80
  • Sander van der Valk, Commercieel Directeur, op 06 10 77 09 81

Benieuwd naar onze diensten? Meer informatie vind je hier.

Misschien vind je dit ook leuk

Hoe wijs je een kandidaat af?




Lees meer

Leid zelf technisch talent op met een Talent Development Program




Lees meer

Werven in de Techniek: Referral




Lees meer

Werven in de Techniek: Start met een Employer Branding strategie




Lees meer

Persoonlijkheidstests inzetten bij werving




Lees meer

We gaan langer thuiswerken: recruiter, wat ga je doen?




Lees meer

Testimonials. Hou je kandidaten wakker?




Lees meer

3 tips voor een goede candidate journey




Lees meer

IT-recruitment: nieuwe manieren van sourcen




Lees meer

Where recruitment meets HR: strategische personeelsplanning




Lees meer

“Waar vind jij dan die schaarse doelgroep?”




Lees meer

Recruitment in het Onderwijs: Wendy voor 3SSport




Lees meer

Recruitment marketing: Trigger je toekomstige collega op emotie




Lees meer

Recruitment is een vak: de vacature intake




Lees meer

Arbeidsmarkttrends: creatief of no-nonsense taalgebruik in vacatures?




Lees meer

Werven in de Techniek: Hoe ga je om met externe inhuur?




Lees meer

Recruitment: met instroom alleen red je het niet




Lees meer

Casus: Floor voor het Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis




Lees meer

Case: Sourcen in de Automotive




Lees meer

Casus: Pascal voor CBRE




Lees meer

Google for Jobs – deel 1: wat is het?




Lees meer

4 tips voor een aantrekkelijk onboarding-programma




Lees meer

Help! In welke taal moet die vacaturetekst?




Lees meer

Coronacrisis: moet ik een recruitmentstop inlassen?




Lees meer

Stalker alert: wanneer gaan recruiters te ver?




Lees meer

Het leven van een reizende recruiter




Lees meer

Hoe trek je IT-profielen aan?




Lees meer

Hoe zet je personal branding in om IT-ers aan te trekken?




Lees meer

Toch een vacaturestop – en nu?




Lees meer

6 tips voor een goede vacaturetekst




Lees meer

Zorgrecruitment: niet altijd met fluwelen handschoen




Lees meer

Recruitment, is dat nou een vak?




Lees meer

Wat wil je later worden als je groot bent?




Lees meer

Google for Jobs – Deel 2: Hoe werkt het?




Lees meer

Referral: vragen die je jezelf moet stellen vóór je een programma opzet




Lees meer

Verbeter je recruitmentproces: geestelijke gezondheidszorg




Lees meer

Hoe 2020 recruitment gaat veranderen




Lees meer

5 Praktische tips voor een SEO-proof vacaturetekst




Lees meer