Home » Insights » Testimonials. Hou je kandidaten wakker?

Testimonials. Hou je kandidaten wakker?

Door Bart Schuurman

‘Afgehaakt!’. Dat riep een oud-collega van me soms hardop als hij een verhaal niet boeiend vond. Online haken we allemaal regelmatig af. Content is te vaak slaapverwekkend, 13-in-een-dozijn geklets.

Koop nu! En solliciteer misschien. 

Volksziekte nummer 1 zijn deze ‘testimonials’:

 

Bij KOEK maken we heel lekkere koekjes. Misschien heb je ze wel eens in de supermarkt gezien. Koop ze nu, want je weet niet wat je proeft. We hebben een fabriek in Bastogne en ons kantoor staat in Koekange. Morgen lanceren we een nieuw soort koek. Die moet je ook echt geproefd hebben! Ik heb leuke collega’s en woon lekker dicht bij werk. 

Kortom, een mooi reclamepraatje over je product. Het is voor een kandiaat vast heel interessant dat je lekkere koekjes/mooie auto’s/betrouwbare weegschalen maakt, maar dat heeft ‘ie al gelezen op je corporate site. Hou het lekker daar. Als een testimonial alleen over je product gaat, zal de baan wel verschrikkelijk saai zijn.

Dus. Je wil het verhaal van de collega vertellen. Je product hoort daarbij, maar het gaat natuurlijk om de ervaring. Waarom werkt die collega eigenlijk bij jou? Wat zijn de projecten, de uitdagingen, de gekke dingen?

 

Hallo ik ben een robot

Ik ben Piet en werkzaam bij KOEK. In mijn dagelijkse werkzaamheden heb ik veelvuldig contact met leveranciers en collega’s. Onze afdeling ondersteunt hen waar nodig. De vele aspecten waarmee je te maken krijgt maken het een interessante baan. 

Ik viel al bijna in slaap tijdens het schrijven. Ik loop al een poosje rond, maar heb nog nooit iemand zo horen praten. Behalve in testimonials op werken-bij sites natuurlijk.

 

VERJAARDAG!

Schuif aan in de kring, pak een stukje leverworst met zilverui en vertel de buurman wat je nou eigenlijk doet. Dat is je testimonial. Dat KOEK koekjes maakt, dat weten we. Maar hoe ben jij er gekomen, en waarom ben je er nog niet weggegaan? Je hebt een gaaf nieuw systeem ontwikkeld. Maar ik wil ook weten hoeveel kilo je bent aangekomen toen je dat systeem implementeerde in de koekjesfabriek. Een ‘jong en flexibel team’? Ohja? In welke kroeg eindigen jullie na de vrijmibo dan?

 

 

Schrijf het verhaal op zoals het verteld wordt door de collega. Dat kan soms spannend zijn. Het voelt toch alsof we het een beetje zakelijk, een beetje corporate, een beetje slaapverwekkend moeten opschrijven. Dat werkt niet op een verjaardag en dat werkt niet op televisie. Een reclame moet je echter uitzitten, en die ene boring neef helaas ook. Een testimonial op een website? Die klik je zo weg. Trek je trukendoos dus open om te zorgen dat je potentiële schaap-met-5-poten niet na drie regels afhaakt.

 

De nieuwe Ilja Leonard Pfeijffer

Schrijven kunnen we allemaal. Leuk schrijven is een (vaak onderschat) vak. Met veel mazzel heb je een creatieve schrijver binnen je gelederen die de handschoen op wil pakken. Meestal niet. Geef, hoe dan ook, diegene de vrije hand. Testimonials moeten niet op elkaar lijken, maar juist de woorden en stijl van de collega weergeven. Dat kan soms een beetje edgy, een beetje spannend worden. Graag zelfs. Bedenk: lees ik liever een rapport over de prijsontwikkeling van Duracell knoopbatterijen of de laatste thriller van David Baldacci?

Als je de boel uitbesteed, zorg dan dat je een klik hebt met de tekstschrijver. Dat je elkaar verstaat. Mag je maarliefst één feedbackronde ‘gratis’ gebruiken om de testimonial te wijzigen? Ga dan snel op zoek naar een andere tekstschrijver. Denk je na drie regels: saaaaaaaai? Neem afscheid. Als je met een tekstbureau werkt, zorg dan dat je één dedicated tekstschrijver ‘krijgt’ die het vak begrijpt.

Blijf kritisch op je content. Pak de handschoen op. Volg Dan Kelsall op LinkedIn, die weet hoe het werkt.

Als je meer wil weten over leeswaardige testimonials, neem vooral contact met me op! Vind ik leuk.

PRO-GAME

Er is in je organisatie vast een communicatieadviseur of, nog leuker, een communicatieafdeling. Die moeten dingen checken en ergens iets van vinden, daarvoor zijn ze aangenomen. Ik hoop dat je collega’s inzien dat content voor recruitment heel anders mag MOET zijn dan corporate/b2b/b2c gebral. Om even terug te gaan naar de koekfabriek: dien de testimonials in ter ‘check’, of er niet -bijvoorbeeld- per ongeluk een geheim ingrediënt verklapt wordt. Maar de stijl en de overige inhoud, die blijft zoals ‘ie is.

 

 

Misschien vind je dit ook leuk

3 tips voor een goede candidate journey




Lees meer

Toch een vacaturestop – en nu?




Lees meer

Hoe zet je personal branding in om IT-ers aan te trekken?




Lees meer

Referral: vragen die je jezelf moet stellen vóór je een programma opzet




Lees meer

Stalker alert: wanneer gaan recruiters te ver?




Lees meer

Verbeter je recruitmentproces: geestelijke gezondheidszorg




Lees meer

Help! In welke taal moet die vacaturetekst?




Lees meer

Wat wil je later worden als je groot bent?




Lees meer

Werven in de Techniek: Referral




Lees meer

Zorgrecruitment: niet altijd met fluwelen handschoen




Lees meer

Persoonlijkheidstests inzetten bij werving




Lees meer

We gaan langer thuiswerken: recruiter, wat ga je doen?




Lees meer

Google for Jobs – Deel 2: Hoe werkt het?




Lees meer

Where recruitment meets HR: strategische personeelsplanning




Lees meer

Recruitment in het Onderwijs: Wendy voor 3SSport




Lees meer

“Waar vind jij dan die schaarse doelgroep?”




Lees meer

4 tips voor een aantrekkelijk onboarding-programma




Lees meer

Case: Sourcen in de Automotive




Lees meer

Google for Jobs – deel 1: wat is het?




Lees meer

Hoe trek je IT-profielen aan?




Lees meer

6 tips voor een goede vacaturetekst




Lees meer

Werven in de Techniek: Hoe ga je om met externe inhuur?




Lees meer

Casus: Pascal voor CBRE




Lees meer

Leid zelf technisch talent op met een Talent Development Program




Lees meer

Casus: Floor voor het Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis




Lees meer

Hoe 2020 recruitment gaat veranderen




Lees meer

Recruitment, is dat nou een vak?




Lees meer

Coronacrisis: moet ik een recruitmentstop inlassen?




Lees meer

Hoe wijs je een kandidaat af?




Lees meer

Recruitment: met instroom alleen red je het niet




Lees meer

Werven in de Techniek: Start met een Employer Branding strategie




Lees meer

5 Praktische tips voor een SEO-proof vacaturetekst




Lees meer

Arbeidsmarkttrends: creatief of no-nonsense taalgebruik in vacatures?




Lees meer

IT-recruitment: nieuwe manieren van sourcen




Lees meer

Testimonials. Hou je kandidaten wakker?




Lees meer

Recruitment is een vak: de vacature intake




Lees meer

Het leven van een reizende recruiter




Lees meer

Recruitment marketing: Trigger je toekomstige collega op emotie




Lees meer