Home » Insights » Testimonials. Hou je kandidaten wakker?

Testimonials. Hou je kandidaten wakker?

Door Bart Schuurman

‘Afgehaakt!’. Dat riep een oud-collega van me soms hardop als hij een verhaal niet boeiend vond. Online haken we allemaal regelmatig af. Content is te vaak slaapverwekkend, 13-in-een-dozijn geklets.

Koop nu! En solliciteer misschien. 

Volksziekte nummer 1 zijn deze ‘testimonials’:

 

Bij KOEK maken we heel lekkere koekjes. Misschien heb je ze wel eens in de supermarkt gezien. Koop ze nu, want je weet niet wat je proeft. We hebben een fabriek in Bastogne en ons kantoor staat in Koekange. Morgen lanceren we een nieuw soort koek. Die moet je ook echt geproefd hebben! Ik heb leuke collega’s en woon lekker dicht bij werk. 

Kortom, een mooi reclamepraatje over je product. Het is voor een kandiaat vast heel interessant dat je lekkere koekjes/mooie auto’s/betrouwbare weegschalen maakt, maar dat heeft ‘ie al gelezen op je corporate site. Hou het lekker daar. Als een testimonial alleen over je product gaat, zal de baan wel verschrikkelijk saai zijn.

Dus. Je wil het verhaal van de collega vertellen. Je product hoort daarbij, maar het gaat natuurlijk om de ervaring. Waarom werkt die collega eigenlijk bij jou? Wat zijn de projecten, de uitdagingen, de gekke dingen?

 

Hallo ik ben een robot

Ik ben Piet en werkzaam bij KOEK. In mijn dagelijkse werkzaamheden heb ik veelvuldig contact met leveranciers en collega’s. Onze afdeling ondersteunt hen waar nodig. De vele aspecten waarmee je te maken krijgt maken het een interessante baan. 

Ik viel al bijna in slaap tijdens het schrijven. Ik loop al een poosje rond, maar heb nog nooit iemand zo horen praten. Behalve in testimonials op werken-bij sites natuurlijk.

 

VERJAARDAG!

Schuif aan in de kring, pak een stukje leverworst met zilverui en vertel de buurman wat je nou eigenlijk doet. Dat is je testimonial. Dat KOEK koekjes maakt, dat weten we. Maar hoe ben jij er gekomen, en waarom ben je er nog niet weggegaan? Je hebt een gaaf nieuw systeem ontwikkeld. Maar ik wil ook weten hoeveel kilo je bent aangekomen toen je dat systeem implementeerde in de koekjesfabriek. Een ‘jong en flexibel team’? Ohja? In welke kroeg eindigen jullie na de vrijmibo dan?

 

 

Schrijf het verhaal op zoals het verteld wordt door de collega. Dat kan soms spannend zijn. Het voelt toch alsof we het een beetje zakelijk, een beetje corporate, een beetje slaapverwekkend moeten opschrijven. Dat werkt niet op een verjaardag en dat werkt niet op televisie. Een reclame moet je echter uitzitten, en die ene boring neef helaas ook. Een testimonial op een website? Die klik je zo weg. Trek je trukendoos dus open om te zorgen dat je potentiële schaap-met-5-poten niet na drie regels afhaakt.

 

De nieuwe Ilja Leonard Pfeijffer

Schrijven kunnen we allemaal. Leuk schrijven is een (vaak onderschat) vak. Met veel mazzel heb je een creatieve schrijver binnen je gelederen die de handschoen op wil pakken. Meestal niet. Geef, hoe dan ook, diegene de vrije hand. Testimonials moeten niet op elkaar lijken, maar juist de woorden en stijl van de collega weergeven. Dat kan soms een beetje edgy, een beetje spannend worden. Graag zelfs. Bedenk: lees ik liever een rapport over de prijsontwikkeling van Duracell knoopbatterijen of de laatste thriller van David Baldacci?

Als je de boel uitbesteed, zorg dan dat je een klik hebt met de tekstschrijver. Dat je elkaar verstaat. Mag je maarliefst één feedbackronde ‘gratis’ gebruiken om de testimonial te wijzigen? Ga dan snel op zoek naar een andere tekstschrijver. Denk je na drie regels: saaaaaaaai? Neem afscheid. Als je met een tekstbureau werkt, zorg dan dat je één dedicated tekstschrijver ‘krijgt’ die het vak begrijpt.

Blijf kritisch op je content. Pak de handschoen op. Volg Dan Kelsall op LinkedIn, die weet hoe het werkt.

Als je meer wil weten over leeswaardige testimonials, neem vooral contact met me op! Vind ik leuk.

PRO-GAME

Er is in je organisatie vast een communicatieadviseur of, nog leuker, een communicatieafdeling. Die moeten dingen checken en ergens iets van vinden, daarvoor zijn ze aangenomen. Ik hoop dat je collega’s inzien dat content voor recruitment heel anders mag MOET zijn dan corporate/b2b/b2c gebral. Om even terug te gaan naar de koekfabriek: dien de testimonials in ter ‘check’, of er niet -bijvoorbeeld- per ongeluk een geheim ingrediënt verklapt wordt. Maar de stijl en de overige inhoud, die blijft zoals ‘ie is.