Home » Insights » We gaan langer thuiswerken: recruiter, wat ga je doen?

We gaan langer thuiswerken: recruiter, wat ga je doen?

Voor kennismakingsgesprekken was je al overgestapt op videocalls. In het begin was het even wennen – geen handdruk, geen “wil je iets drinken?”, geen voorstelrondje langs het team – maar het gaat eigenlijk best prima. Je hebt alle tips over thuis recruiten gevolgd: je weet nu precies waar je beter níet kunt gaan zitten, alle meldingen op je laptop zet je inmiddels uit, je neemt wat meer de tijd om kandidaten op hun gemak te stellen en je stuurt ze van tevoren zelfs een handleiding voor de videosoftware. In de videocalls is het bíjna alsof jullie in dezelfde ruimte zitten: je ziet je elkaars houding en gezichtsuitdrukkingen, en als jullie er allebei een goed gevoel aan overhouden plan je half april gewoon een face-to-face gesprek in – hopelijk kan dat doorgaan. Lastig, want je bent recruiter en je houdt van doorpakken, maar het is even niet anders.

Maar dan: de maatregelen omtrent het coronavirus worden aangepast. Het ziet er naar uit dat we tot eind april moeten thuiswerken – en het zou ook nog wel eens langer kunnen gaan duren. Voorlopig geen face-to-face gesprekken, dus. Wat doe je dan?

Je kunt het gesprek op een nóg later moment inplannen, natuurlijk. Fingers crossed dat die afspraak wél door kan gaan. Maar zou je je kandidaat niet nu al kunnen aannemen, puur op basis van telefonisch en online contact? Voor internationale recruiters is dit bijvoorbeeld niet vreemd – zij hebben niet altijd de optie om kandidaten alvast een keertje langs te laten komen.

In zo’n geval is het natuurlijk extra belangrijk om een zo duidelijk mogelijk beeld van elkaar te krijgen. Vraag verschillende collega’s bijvoorbeeld om met de kandidaat te videobellen of om zich voor te stellen in een filmpje. Heb je videomateriaal waarmee je het kantoor kunt laten zien? Hoe zijn jullie reviews op sites als Glassdoor? Als jullie employer branding eerlijk laat zien hoe het is om bij jullie organisatie te werken (wat, als je slechte matches wilt voorkomen, allang zo is) is het met wat extra maatregelen geen probleem om een redelijk duidelijk beeld van jullie te krijgen. Andersom wil je misschien een referentie van de kandidaat opvragen waar je dat anders zou overslaan, en opnieuw: meer gesprekken met verschillende collega’s inplannen. En ook voor het tekenen van contracten heb je software.

Natuurlijk: face-to-face kennismaken is nu eenmaal persoonlijker. En hoeveel verhalen zijn er niet van kandidaten die in een telefonisch- of videogesprek toch echt prima overkwamen, maar zich face-to-face ineens van een totaal andere kant laten zien? Die kans kun je natuurlijk niet uitsluiten. Door meer fases in het selectieproces in te bouwen maak je hem wel een stuk kleiner.

Het zal uiteindelijk van de situatie afhangen: om wat voor type functie gaat het (gaat deze kandidaat direct contact hebben met klanten, wordt zijn of haar werk altijd nog een keer gecheckt?) hoe graag wil je de functie invullen en wat zegt je gut feeling over de kandidaat?

Laten we hopen dat we ons snel weer druk kunnen maken over dingen als die smerige kantoorkoffie die je liever niet aan kandidaten aan wil bieden (en die collega die de gespreksruimte ALTIJD een half uur te lang bezet houdt), maar voor nu wensen we je veel creativiteit!

Hoe nu verder?

Wil je hier meer over weten of heb je andere een hulpvraag op het gebied van recruitment? YOBZ denkt graag met je mee. Wil je meer weten over wat wij voor je kunnen doen, neem dan contact op met een van onze collega’s:

  • Marnix Wesselink, Business Consultant, op 06 23 91 77 80
  • Sander van der Valk, Commercieel Directeur, op 06 10 77 09 81

Benieuwd naar onze diensten? Meer informatie vind je hier.

Misschien vind je dit ook leuk


Warning: array_keys() expects parameter 1 to be array, bool given in /home/yobz5102/public_html/wp-content/plugins/search-filter-pro/public/includes/class-search-filter-cache.php on line 153