Met een referral programma zet je jouw huidige personeel in als ambassadeur van je bedrijf om potentiële kandidaten te kunnen bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe medewerker die net van school komt en weet dat klasgenoten een zelfde soort functie zoeken: hij of zij kan hen aandragen via het referral programma. Andere medewerkers werken op projecten samen met concullega’s. En weer anderen hebben nog contact met oud-collega’s. Wat is er als kandidaat nou betere reclame voor een bedrijf dan de positieve verhalen van mensen die je kent en die er op dat moment werken? Tevreden medewerkers zijn dus de ambassadeurs van jouw organisatie!
Lage kosten, hoge impact
Het is direct te implementeren, het is laagdrempelig, het vraagt om een kleine investering en je doelgroep is gemakkelijk te bereiken. Uit onderzoek blijkt dat je uit een effectief referral programma maar liefst 40% van je hires kunt halen! Kortom: lage kosten, hoge impact.
Een succesvol referral programma opzetten
Zorg dat je referral programma simpel, consistent en continu is. Het is belangrijk dat je onderzoekt wat medewerkers zou motiveren om een nieuwe (potentiële) medewerker aan te dragen. Zorg er ook voor dat zij de toegevoegde waarde ervan inzien, zoals het afnemen van de werkdruk of een mooie bonus. En als een medewerker een kandidaat gevonden heeft, moet hij of zij het recruitment team natuurlijk wel weten te vinden. Maak dit duidelijk tijdens de onboarding en herinner je collega’s regelmatig aan het referral programma. Probeer je medewerkers te stimuleren om reviews te schijven, LinkedIn posts te delen (of zelf te maken) en actief te zijn op verschillende social media kanalen: iedereen mag weten waarom het zo leuk is om bij jouw bedrijf te werken!