Team EIFFEL is de community waar talent en expertise samensmelten tot de grootste interim-, consultancy- en projectorganisatie van Nederland. We zijn er om impact te maken. Om de toekomst van Nederland vorm te geven, samen met organisaties die de agenda’s van morgen bepalen.
teameiffel.nlonderdeel van
Case: Recruitment optimalisatie
Duur opdracht: 14 maanden
Opdrachtgever: Tactus
Tactus is een grote organisatie in de verslavingszorg, met meer dan 40 locaties in Gelderland, Overijssel en Flevoland. Er werken ongeveer 1500 mensen. Recruitment is dan best een hele kluif. Karen Reus, HR-adviseur bij Tactus, vertelt hoe de interim-recruiter van YOBZ hielp om recruitment van A tot Z op de kaart te zetten in de organisatie.
De zorg had altijd al te kampen met personeelstekorten. Met de huidige arbeidsmarktproblematiek én het stigma van de verslavingszorg, merkte ik dat we met de oude aanpak eeuwig achter de feiten aan zouden blijven lopen. De toegevoegde waarde van een extra collega voor recruitment, zag het bestuur op dat moment helaas nog niet. Wel kreeg ik toestemming om een interim-recruiter in te zetten bij de uitvoering van mijn plan om recruitment stevig op de kaart te zetten.
Er kwam -met behulp van een derde partij- een goede werken-bij-pagina, aangevuld met data gedreven onlinecampagnes.
Ludieke acties binnen Tactus zoals de ‘Wordt Tactus medewerver-actie’. Hierbij bezochten we locaties om collega’s te enthousiasmeren om mee te helpen met de werving van nieuwe medewerkers.
De ontwikkeling en lancering van 3 apps in de huisstijl van ons intranet. Een pré- een on- en een offboarding-app.
In deze markt is het belangrijk om, naast het zoeken naar kandidaten ook te laten zien wie je bent. Je moet verhalend vertellen waarom je als organisatie doet wat je doet, en waarom het leuk is om daar onderdeel van te zijn.
Koen Vermeer is de ervaren interim-recruiter van YOBZ die als mijn directe collega het plan tot uitvoer bracht. Het was heel prettig om te merken dat hij goed wist wat hij deed. Zo kon ik die taken écht loslaten. Hij heeft alles wat ik in mijn hoofd had in de praktijk gebracht. Ik zou hier anders nooit tijd voor hebben gehad. Bij het vormgeven van de kandidaatreis kwamen heel wat onderdelen aan bod.
Koen hield overzicht op het complete project en was de lead in de communicatie tussen partijen. Input aanleveren, contacten onderhouden, voortgang bewaken, feedback verzorgen etc. En op het moment dat de kandidaten zich aandienden was hij het die contact met ze opnam en het recruitmentproces verder afwikkelde. Dat doen we nu trouwens altijd binnen 5 dagen.
Wat YOBZ heel goed doet is het begeleiden van hun interimmers. Deze casus was voor YOBZ nieuw, daarom zorgden ze voor extra begeleiding. Ze stonden ook klaar om op te schalen met extra collega’s op momenten dat het nodig was. Dat was het geval toen er extra capaciteit nodig was om te zoeken naar kandidaten voor een aantal zwaardere vacatures.
“Vacatures werden vervuld in plaats van onvervuld weer gesloten”
De nieuwe aanpak wierp zijn vruchten af. We wisten in korte tijd 20 sociotherapeuten te werven voor 3 verschillende locaties. Dat is extreem veel. Voorheen werden regelmatig vacatures weer gesloten die niet vervuld werden. Daarnaast had de vergrote zichtbaarheid nog een mooie bijvangst als resultaat. Want ook op andere locaties werden ‘spontaan’ vacatures vervuld.
Het bestuur was overtuigd. Een fulltime recruiter levert zichzelf wel op. En daarom heb ik nu, dankzij de interim-recruiter van YOBZ, een fulltime recruiter aan kunnen nemen. We namen met pijn in ons hart afscheid van Koen, maar hebben een parel van een nieuwe collega aan kunnen nemen.
Wij hebben voor iedereen een passende vacature, of je net de eerste stappen in de recruitmentwereld zet, al veel kilometers hebt gemaakt of een ervaren recruiter of recruitment marketeer bent. Lees er alles over op onze werkenbij-site!
© 2024 – YOBZ All rights reserved