Team EIFFEL is de community waar talent en expertise samensmelten tot de grootste interim-,
consultancy- en projectorganisatie van Nederland. We zijn er om impact te maken.
Om de toekomst van Nederland vorm te geven, samen met organisaties die de agenda’s van morgen bepalen.
Case: Optimalisatie van het recruitment proces Duur opdracht: 8 maanden Opdrachtgever: Vermaat
Jaron bij Vermaat
Ik ben sinds vijf maanden op opdracht bij Vermaat, een specialist in horeca op maat op locatie, zoals bijvoorbeeld op Schiphol, Eindhoven Airport, in ziekenhuizen, op Circuit Zandvoort en in het Rijksmuseum.
Toen ik begon met mijn opdracht was de rol van recruitment erg beperkt: de eerste cv-selectie werd gedaan, daarna ging de kandidaat door naar de horecamanager. Als de kandidaat aan de slag ging, lagen er alleen wat administratieve taken bij recruitment. De recruiter als doorgeefluik dus. Het andere probleem: er stonden 3.000 uren open waarvoor geen personeel was. Genoeg te doen dus.
Als recruiter wil ik van toegevoegde waarde zijn, iets bijdragen aan het proces en de kandidatenreis. Om zelf de kandidaten te spreken en horecamanagers beter van dienst te zijn, heb ik het proces opnieuw ingericht. Omdat het bij Vermaat grotendeels om bulkrecruitment gaat, heb ik het stoplichtmodel ingevoerd.
Resultaten
Invoeren stoplichtmodel
Aantal openstaande uren van 3.000 naar 1.000 uur terug gebracht
Het stoplichtmodel
Hierbij komen alle kandidaten langs recruitment. We beoordelen het cv en nodigen de kandidaat uit voor een gesprek. Is dat gesprek ‘groen’? Dan doen we ze meteen een voorstel. Als het ‘oranje’ is dan volgt een gesprek met de horecamanager. En bij rood gaat de sollicitatie natuurlijk niet door. Hierdoor worden horecamanagers ontlast en loopt het proces, ook voor de kandidaat, een stuk soepeler.
Het is leuk om zelf met de eer te strijken, maar dit model heb ik deels overgenomen van een vorige opdracht. Dat zie ik ook als voordeel van interim recruitment: je neemt ervaringen mee van andere opdrachten en je kunt de beste methodes voor soortgelijke bedrijven inzetten.
Het tekort aan uren hebben we inmiddels teruggeschroefd van 3.000 uur naar 1.000 uur. We zijn er nog niet, maar ik ben nu al trots op wat we hebben neergezet bij Vermaat.
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.