Team EIFFEL

Team EIFFEL is de community waar talent en expertise samensmelten tot de grootste interim-, consultancy- en projectorganisatie van Nederland. We zijn er om impact te maken. Om de toekomst van Nederland vorm te geven, samen met organisaties die de agenda’s van morgen bepalen.

teameiffel.nl

onderdeel van

5 tips voor een optimale Candidate Experience

5 tips voor een optimale Candidate Experience ​

Iedereen heeft het tegenwoordig over de Candidate Experience, oftewel de klantreis. Dit trending onderwerp houdt veel organisaties bezig, maar wat betekent het precies? De Candidate Experience beschrijft de ervaring van kandidaten tijdens alle fasen van het sollicitatieproces, van de eerste kennismaking met jouw organisatie (online of offline) tot het ondertekenen van de arbeidsovereenkomst.

De moderne kandidaat is kritisch en dat is terecht! Ze hebben tegenwoordig de keuze uit meerdere potentiële werkgevers. Dit betekent dat je jouw kandidaten een vijfsterrenbehandeling moet bieden. Zo niet, dan vinden ze die wel bij een ander. Maar hoe kun je echt opvallen bij je toekomstige collega’s? En hoe zorg je voor een optimale Candidate Experience? In dit blog lees je de vijf belangrijke tips van onze interim recruitmentprofessionals.

1 | Focus op het versterken van je werkgeversmerk

Om nieuwe medewerkers aan te trekken kun je natuurlijk bakken met geld uitgeven aan werving & selectiebureaus of je recruitmentteam uitbreiden. Maar in de huidige krappe arbeidsmarkt is dat niet altijd voldoende. Een sterk recruitmentteam is essentieel, maar we raden aan om ook je werkgeversmerk te versterken. Je werkgeversmerk weerspiegelt hoe je als werkgever bekend staat onder potentiële nieuwe medewerkers. Versterk je werkgeversmerk door te onderzoeken waar je organisatie voor staat en wat je doelgroep belangrijk vindt. Meer hierover lees je in ons blog ‘5 tips voor het creëren van een sterk employer brand’.

2 | Persoonlijke aandacht

Onderzoek van de Intelligence Group toont aan dat kandidaten persoonlijke feedback het allerbelangrijkst vinden. Dit betekent actieve betrokkenheid van jou als recruiter bij elke kandidaat. Kleine gebaren zoals een bemoedigend berichtje voor een sollicitatiegesprek of een check-in achteraf kunnen al een groot verschil maken. Geef ook eerlijke feedback als het gesprek niet goed is verlopen. Een standaard afwijzingsmail volstaat niet; pak de telefoon en geef persoonlijke uitleg. Bovendien waarderen kandidaten het wanneer zij een gelijkwaardige gesprekspartner aan tafel hebben. Niemand zit te wachten op een monoloog van een halfuur van de hiring manager. Zorg dat beide partijen aan het woord komen en toon interesse in je kandidaat.

3 | Wees authentiek

Hoewel veel mensen van chocolade houden, is een standaard welkomstgeschenk zoals een Tony’s Chocolonely-reep erg onpersoonlijk. Zorg voor een blijvende indruk door de aandacht die je geeft voort te zetten nadat de kandidaat getekend heeft. Want hoe leuk is het als je nieuwe collega een paar dagen voor de eerste werkdag verrast wordt met een kaart van het toekomstige team, een mooie bos bloemen of een goodie die echt past bij de organisatie?

4 | Ready, set, action!

Heb je een prachtig kantoorpand, maar is de ingang moeilijk te vinden? Of is het makkelijk om te verdwalen op jullie uitgestrekte parkeerplaats? Deel vóór het gesprek een video, zodat de kandidaat niet alleen precies weet waar de ingang is, maar ook alvast kan kennismaken met een leidinggevende of het team. Deze eenvoudige, maar doordachte acties dragen bij aan die gewenste vijfsterrenbehandeling.

5 | Meten is weten

Om een optimale Candidate Experience te realiseren, is feedback van cruciaal belang. Implementeer een surveyproces binnen je Candidate Experience om te vragen wat kandidaten goed en minder goed vonden, en wat de verbeterpunten zijn voor jouw organisatie. Maak verschillende surveys voor verschillende fasen van het sollicitatieproces en evalueer de resultaten minstens twee keer per jaar.

De output van je vijfsterrenbehandeling

Een goede Candidate Experience is een investering die bijdraagt aan je employer brand. Een positieve ervaring vergroot de kans dat kandidaten voor jou kiezen en zorgt ervoor dat zij positiever over jouw organisatie spreken en deze aanbevelen aan anderen. Nieuwe medewerkers voelen zich dankzij een positieve ervaring sneller thuis en tonen grotere betrokkenheid, wat een positief effect heeft op hun prestaties en de retentie.

Organisaties die zo’n vijfsterrenervaring bieden, leggen tevens de lat hoger voor de concurrentie. Zorg daarom dat je vanaf dag één waarmaakt wat je belooft. Benader je kandidaat tijdens het sollicitatieproces via WhatsApp, stuur informatieve video’s en het ‘welkom bij ons’-kaartje. Vergeet echter niet om ook tijdens en na de eerste werkdag voor een positieve ervaring te zorgen. Leid de nieuwe werknemer rond, organiseer een kennismaking met het team, zorg voor een functionerende laptop en plan alvast enkele afspraken in. Door deze extra stappen te nemen, onderscheid je je niet alleen van de concurrentie, maar zorg je ook voor een warme welkomstervaring voor je nieuwe collega.

Benieuwd naar wat YOBZ voor jouw organisatie kan betekenen?

Of heb je een andere hulpvraag op het gebied van recruitment? Neem dan vrijblijvend contact op om de kansen te bespreken.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Sign in

Sign Up

Forgotten Password

Plan een kennismaking in