Je hoort de term Employer Branding strategie steeds vaker voorbijkomen. Maar wat is het nou echt? In de veel branches zijn er nog maar weinig organisaties die dit goed implementeren. Voor jouw organisatie ligt hier dus een kans om je te gaan onderscheiden!
De definitie van employer branding
Employer branding is je bedrijf zo positioneren dat potentiële en huidige medewerkers liever voor jouw bedrijf werken dan voor een ander.
Als je deze zin leest klinkt het allemaal vrij simpel. Jij kan waarschijnlijk als geen ander vertellen waarom het zo fijn is om bij jullie bedrijf te werken. Maar is dit ook de werksfeer die jullie organisatie naar buiten uitstraalt en wíl uitstralen? En zijn de dingen die jij leuk vindt ook wat jouw doelgroep zoekt in een nieuwe baan? Heb je jullie uitstraling, arbeidsvoorwaarden, website etc. al eens vergeleken met die van bedrijven in dezelfde sector?
Als je antwoord “nee” is: hoe zorg je er dan voor dat jouw bedrijf er eentje wordt waar het personeel tevreden is én dit graag naar buiten brengt? Hoe word je zo aantrekkelijk en zichtbaar mogelijk voor jouw doelgroep?
10 tips om te starten met employer branding strategie
- Zorg voor een goede werken-bij-site, zodat kandidaten die enthousiast genoeg zijn om je site te bezoeken ook enthousiast blijven. Op een goede website kunnen kandidaten ook gemakkelijk aangeven dat ze interesse hebben in jullie organisatie.
- Zorg voor een goed passend salaris: je wilt een concurrerende positie hebben op de arbeidsmarkt.
- Zeg niet alleen dat je een mooi bedrijf bent om voor te werken, maar toets dit ook bij je werknemers. Zet bijvoorbeeld regelmatig een medewerkerstevredenheid onderzoek op en kijk of je de resultaten kunt delen als onderdeel van je employer branding strategie.
- Betrek je medewerkers bij het vinden van nieuwe collega’s door een mooi referral programma op te zetten.
- Laat je ambassadeurs (lees: medewerkers) opvallen met bijvoorbeeld LinkedIn banners, leuke headshots, mooie bedrijfs(sport)kleding en/of gadgets.
- Vraag medewerkers om content te plaatsen op social media kanalen of vraag of ze reviews willen schrijven. Weet je niet zo goed wie er bereid zou zijn om dat soort dingen te doen? Kijk dan eens wie er veel reageert op jullie social media posts.
- Laat je organisatiecultuur zien! Met andere woorden: hoe is het om bij jullie te werken? Wat vinden jullie medewerkers? Wat is volgens hen de ‘feel-good-factor’ binnen jullie organisatie? Hoe ga je met elkaar om? Hoe zien de teams en directe collega’s eruit? Wat doe je zoal op een dag? Hoe zijn de bedrijfsfeestjes en borrels? Door dit soort vragen te beantwoorden in je vacatureteksten maak je ze een stuk persoonlijker!
- Zorg ervoor dat je nieuwe medewerkers zich welkom voelen met een goed onboarding programma. Als je dit goed aanpakt heb je er meteen een nieuwe ambassadeur bij.
- Denk eens na over een Talent Development Programme.
- En tot slot: wijs je iemand af, doe dat dan zo persoonlijk en vriendelijk mogelijk. En vraag ze niet de website in de gaten te gaten houden, maar jullie te volgen op je social mediakanalen. Zo vergroot je je netwerk.