Team EIFFEL is de community waar talent en expertise samensmelten tot de grootste interim-, consultancy- en projectorganisatie van Nederland. We zijn er om impact te maken. Om de toekomst van Nederland vorm te geven, samen met organisaties die de agenda’s van morgen bepalen.
teameiffel.nlonderdeel van
Case: Recruitment in de zorg
Duur opdracht: 6 maanden
Opdrachtgever: ViVa Zorggroep
Midden in Coronatijd, in april 2021, startte ik mijn opdracht bij ViVa Zorggroep. Online kennismaken en mijn weg vinden binnen de organisatie is niet makkelijk, maar dankzij de leuke collega’s bij ViVa voelde ik me meteen thuis.
Omdat ViVa Zorggroep druk bezig is met projecten als het verbouwen van locaties en het inzetten van digitale hulpmiddelen voor collega’s, was mijn opdracht het aannemen van collega’s voor Vastgoed, ICT en Kwaliteit en nieuwe collega’s voor het hoofdkantoor. En hoewel personeel schaars is, viel me op dat er veel sollicitanten waren die tijdens Corona graag het verschil willen maken in de zorg en de maatschappij. Mooi om te zien!
Opzetten inloopspreekuur voor zij-instromers
Ontwikkelen motivatieformulier als voorselectie
Procesverbetering recruitment m.b.v. een menukaart
Zo kwamen er veel zij-instromers binnen: sollicitanten die al ervaring hadden in een andere sector of zelf een ander beroep, maar graag iets meer voor een ander willen betekenen. De uitdaging is dan om sollicitanten goed uit te leggen wat het werk inhoudt, wat er verwacht wordt en welke uitdagingen er zijn. Daarom hebben we een inloopspreekuur en een motivatieformulier ontwikkeld.
Tijdens het inloopspreekuur kunnen sollicitanten vragen stellen om erachter te komen of de zorg voor hun de juiste richting is. Het motivatieformulier gebruikt ViVa om geïnteresseerden goed na te laten denken over de uitdagingen van hun nieuwe rol: van grootste uitdagingen tot praktische punten, zoals hun reistijd en de werktijden. Een directe kostenbesparing, omdat de selectiegesprekken effectiever werden en het traject met kandidaten die niet goed aansluiten op de eisen te beëindigen.
De laatste maanden van mijn opdracht ben ik bezig geweest met procesverbetering van het wervingsproces voor zorgfuncties. Ik heb een menukaart gemaakt voor Hiring Managers, zodat ze direct weten wat we als recruitment altijd doen, zoals de vacaturetekst schrijven en plaatsen op Indeed. Daarnaast kunnen ze extra diensten aanvragen, zoals online campagnes of een inloopspreekuur. Zo zien collega’s nu meteen wat er mogelijk is, wat het inhoudt en wat het kost. En dat scheelt iedereen een hoop tijd.
Wij hebben voor iedereen een passende vacature, of je net de eerste stappen in de recruitmentwereld zet, al veel kilometers hebt gemaakt of een ervaren recruiter of recruitment marketeer bent. Lees er alles over op onze werkenbij-site!
© 2024 – YOBZ All rights reserved