Ben jij een aantrekkelijke werkgever? Tijd om het aan de buitenwereld te laten zien! Iedereen wil wel ‘iets’ met employer branding doen, maar wat is het? En waar begin je?
Bij YOBZ zijn we expert in recruitment en employer branding. Door onze ervaring bij veel verschillende opdrachtgevers, van grote multinationals tot lokale ziekenhuizen, kunnen we je er alles over vertellen. In dit artikel krijg je vijf tips hoe je begint met een sterk employer brand.
Wat is een sterk employer brand?
Een goed salaris en aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden. Dat is de basis van waarom mensen bij je werken. Maar een employer brand gaat veel dieper: waarom werken mensen bij jou? En waarom gaan ze niet weg? Dat verhaal, over de cultuur, de maatschappelijke impact, de trots. Die maken jouw organisatie een unieke werkgever.
Waarom moet een Installatiemonteur, IT’er of Financial Controller voor jouw organisatie kiezen, en niet voor de concurrent? De inhoud van het werk heeft daar maar weinig mee te maken: die is overal grotendeels hetzelfde.
Waar begin je dan? Hier zijn onze tips:
1. Een authentiek verhaal
Wat trekt jouw doelgroep aan? Daar kom je achter door bijvoorbeeld extern doelgroeponderzoek te (laten) doen, en intern onderzoek bij je huidige collega’s. Zo kom je erachter wat jouw doelgroep belangrijk vindt, en welke sterke punten van jouw organisatie hierop aansluiten.
Dat is jouw unieke en vooral: authentieke verhaal. Je hebt nu de basis van jouw employer brand te pakken. Door je interne onderzoek weet je welke USP’s jouw organisatie heeft, en: welke niet. Zo beloof je ook geen dingen die je niet waar kan maken.
Een employer brand is geen opsomming van arbeidsvoorwaarden, al kunnen de belangrijkste er natuurlijk wel in voor komen. Denk aan een 36-urige werkweek, de vrijheid om thuis te werken en opleidingsmogelijkheden. Maar het gaat veel meer over cultuur, manier van leidinggeven, maatschappelijke impact, interne doorgroei en de doelen van de organisatie.
Hoe vertel je het dan? Nou, jij vertelt niets. Je láát het verhaal vertellen door de collega’s in jouw organisatie. Zij spreken dezelfde taal als de mensen die je zoekt. En wat geloof je zelf eerder: een productbeschrijving of de reviews van gebruikers? Door het verhaal van jouw employer brand te laten vertellen door echte ‘gebruikers’, is je verhaal geloofwaardig.
2. Investeer in employee experience
Tevreden medewerkers zorgen voor een sterk employer brand. Een positieve ervaring vertaalt zich niet alleen naar een goede interne sfeer, maar maakt van jouw collega’s ook ambassadeurs.
Een goede employee experience regel je natuurlijk niet in een week en is een flink HR-thema. Maar door bijvoorbeeld te investeren in doorgroei- en opleidingmogelijkheden, een goede feedbackcultuur en eerlijke beloning zijn de eerste stappen gezet.
3. Effectieve employer branding op social media
Vacatures delen op social media. Dat is precies níet wat we bedoelen. Een goede online aanwezigheid op social media vertelt jouw verhaal als werkgever. Wat er ‘achter de schermen’ gebeurt. Hoe persoonlijker, hoe beter.
Je kan natuurlijk maanden werken aan een contentstrategie, maar je weet simpelweg op voorhand niet wat succesvol is, en wat niet. Dus: ga gewoon aan de slag, en bedenk wat je zelf interessant vindt om te zien. Een paar ideeën:
- Deel succesverhalen van collega’s. En laat ze het vooral ook lekker zelf doen (employee advocacy);
- Een kijkje achter de schermen;
- Deel interessante evenementen;
- Maak het lekker visueel;
- Gebruik strategische hashtags;
- Reageer actief. Interactie is key. Ga het gesprek aan en reageer op feedback.
4. Events
Events versterken je merk. Je presenteert direct en laagdrempelig de waarden en cultuur van jouw organisatie. Zo bouw je een band en laat je een blijvende indruk achter op potentiële kandidaten. Denk aan de volgende events voor een goede eerste indruk:
- Job fairs om potentiële kandidaten een eerste indruk te geven;
- Open dagen, waar geïnteresseerden achter de schermen kunnen kijken;
- Workshops om de organisatie neer te zetten als thought leader;
- Samenwerking met scholen en opleiders (campus recruitment)..
5. Integreer feedbackmechanismen
Content creëren, authenticiteit en evenementen organiseren is niet het enige slimme wat je kan doen. Wil je echt een werkgeversmerk bouwen voor tevreden collega’s, dan moet je naar ze luisteren. Zorg voor regelmatige feedbackmomenten, zoals enquêtes, of feedback,- en exitgesprekken. Laat ook zien en merken dat de input wordt gewaardeerd en dat er iets mee gedaan wordt.
Het bouwen van een sterk employer brand is een doorlopend proces zonder einde. Door te starten met deze tips zet je de eerste stappen naar succesvolle branding.
Kan je wel wat hulp gebruiken? Neem vooral contact met ons op. Met onze employer branding-specialisten zorgen we voor een vliegende start!