In september 2017 waren we bij een presentatie van Google Nederland over Google for Jobs. Het zou niet lang duren of het werd uitgerold.
Wat is Google for Jobs?
Google for Jobs is een gedeelte binnen de zoekresultaten van Google waarin vacatures worden weergegeven. En niet met de werkgever voorop zoals traditionele jobboards, maar, zoals Google altijd beoogt, met de kandidaat als uitgangspunt. Vergelijk het met Google Shopping of Google Vluchten.
En aangezien Google jou, mij en de buurman al van binnen en buiten kent (profiel, geslacht, leeftijd, interesses, huidige baan, locatie) kunnen ze de beste resultaten weergeven. Waarschijnlijk weten ze eerder dan wijzelf dat we een nieuwe baan gaan zoeken.
Hier een filmpje van Google met hun uitleg. Say you’re looking for a jaaab in 3, 2, 1…
Hoe werkt Google for Jobs?
Los van het feit dat Google met hun data en ijzersterke algoritmes perfect kan matchen, zijn twee mooie functionaliteiten van Google for Jobs ons bijgebleven.
Locatie
Tot nu toe zoekt een kandidaat in jobboards op woonplaats + straal, bijvoorbeeld Rotterdam + 20 kilometer. Google for Jobs verandert dit door de reisafstand te bereken. Dat kan met auto, fiets, openbaar vervoer.
Een voorbeeldje: Den Haag en Bergambacht liggen allebei 20 km van Rotterdam. Met het OV is Den Haag echter in 29 minuten te bereiken, naar Bergambacht duurt dit minimaal 51 minuten. Met de auto is Bergambacht juist weer in het voordeel. Geen afstand, maar reistijd dus. En dat is een stuk logischer.
Mapping van functietitels
Verder heeft Google een hoop tijd gestoken in het ‘mappen’ van functietitels. Zodat de zoekterm ‘Account Manager’ ook resultaten op ‘accountmanager’, ‘verkoper buitendienst’, ‘klantbeheerder’ enzovoort weergeeft. Een schoonmaker ziet dus ook de vacatures voor interieurverzorger en medewerker housekeeping.
Het effect op jobboards
Is dit het einde voor de Indeeds en Stepstones van deze wereld? Dat zou zomaar eens kunnen, als ze niet op tijd innoveren. Google is immers al sinds jaar en dag koning van de zoekresultaten en zal haar eigen resultaten boven de organische resultaten van jobboards plaatsen. Voor meer achtergrond hierover schreef Bas van de Haterd een interessante analyse op Werf-en.
De gebruiker centraal
Wie al wat langer bezig is met online marketing en optimalisatie van websites, kent het oude ‘keywordstuffing’ en dat soort SEO-trucjes nog. Die tijd ligt echter al heel, heel ver achter ons. Google is sinds jaren gericht op de gebruiker en stelt zich daarbij de vraag: hoe relevant is dit zoekresultaat voor deze zoekterm en voor deze gebruiker (daar is je persoonlijke data weer!). Inmiddels zijn we er, doordat Google for Jobs in een aantal andere landen al een poos live is, ongeveer achter wat Google for Jobs belangrijk vindt en geven ze zelf ook richtlijnen voor de optimalisatie van je vacatures.
Gratis?
Helemaal gratis. Je moet je aan de richtlijnen houden, je site via een API of sitemap openstellen voor Google, dan doen ze in Californië de rest. Natuurlijk heb ik aan Google gevraagd of er in de toekomst ook betaalde advertenties mogelijk worden binnen Google for Jobs. ‘Dat weten we nog niet’. Aangezien advertenties het businessmodel van Google is, zie ik dat als een ‘ja’.
Kansen en uitdagingen
Er zijn wat technische zaken, wat tekstuele en een heel belangrijk onderdeel in de arbeidsvoorwaarden die je moet aanpassen. De kansen zie ik vooral voor MKB, die immers makkelijker wijzigingen kunnen doorvoeren. De grootste uitdaging zal aan de kant van Recruitmentagencies liggen, maar daarover later meer.
Volgende blog
Wil je meer weten hoe je Google for Jobs-ready wordt? Lees dan deel 2 van deze serie.