Vorige keer schreven we over wat Google for Jobs is. Je mag nu aan het werk, want we gaan je uitleggen hoe je Google for Jobs-ready wordt.
Disclaimer: een hoop technisch gedoe. Ben je het lezen zat, scroll dan de laatste alinea voor een veel simpelere oplossing zonder API’s, XML-sitemaps en HTML-structuren. Die kunnen we allemaal missen als kiespijn.
Scoren op gebruikerservaring
SEO. Het rijk der fabelen. Decennium geleden was het SEO-trucje nog simpel. Heel veel keywords gebruiken (keyword stuffing), op elke enigszins gerelateerde xxxx.startpagina.nl links plaatsen, en een miljoenmiljard landingspagina’s maken zodat je voor elk denkbaar keyword ingedekt was.
Tegenwoordig hoef je eigenlijk maar met een ding rekening te houden: de gebruikerservaring. Google meet dit onder andere aan de laadtijd (techniek), de tijd die bezoekers op je pagina blijven en verwijzende links vanaf andere kwalitatieve websites over het relevante onderwerp.
(Mobiele) Laadtijd
We willen allemaal een site met filmpjes, afbeeldingen, mooie sliders en andere gave features. Het probleem is dat hoe meer fancy features je hebt, hoe trager je website laadt. Hier zijn deels technische oplossingen voor, zoals een lazy-load. Soms moet je echter een radicale keuze maken: toch maar niet dat filmpje als banner, maar in plaats daarvan een button die verwijst naar het filmpje.
Waarom is het zo belangrijk? Allereerst natuurlijk de gebruikerservaring. Als je website er langer dan 2 seconden over doet om te laden, heb je een ontzettend hoge kans dat een kandidaat wegklikt. Bovendien rekent Google je website er zwaar op af: een belangrijk deel van jouw ranking van Google hangt af van de laadtijd. Trage site? Lagere ranking. Simpele formule.
Je kan hier testen hoe lang jouw website er (mobiel) over doet, en krijg je meteen advies over hoe je het kan verbeteren. De oude site van YOBZ is een goed voorbeeld hoe het níet moet. Wel leuk dat je hier nu toch bent 🙂