Home » Insights » Stalker alert: wanneer gaan recruiters te ver?

Stalker alert: wanneer gaan recruiters te ver?

Recruiters hebben een duidelijk doel: het aantrekken en binden van het juiste talent. Naast het feit dat zij hun collega’s en de organisatie hiermee helpen worden ze misschien gemotiveerd door targets, een Recruiter van de maand trofee of een mooie bonus per aangenomen kandidaat. Voor andere recruiters is “je werk simpelweg goed doen” een doel an sich. Maar wanneer schieten recruiters door in hun enthousiasme?

Bellen naar iemands huidige werkgever. Bellen naar privénummers die niet openbaar zijn gemaakt. Mailen naar een zakelijk adres. Zich voordoen als medewerker van de peuterspeelzaal waar het kind van een potentiële kandidaat naartoe gaat – sommige recruiters bedenken van alles om met iemand in contact te komen. Nieuwsgierig naar meer voorbeelden? Op sites als Shit Recruiters Do en Blacklist-recruiters zijn nog veel meer verhalen te vinden.

Dan zijn er nog tactieken die misschien niet aan stalkergedrag grenzen, maar nog steeds voor irritatie kunnen zorgen – zoals het versturen van een bericht waarvan duidelijk is dat er geen moeite is gedaan om het af te stemmen op de ontvanger. Priy Werrij, een IT’er die vaak door recruiters wordt benaderd, ziet hier gelijkenissen met een baan in de supermarkt: “Stel dat ze je proberen te werven met de snelheid van de kassaband of de systemen die ze op de kassa hanteren. Dat wil je toch niet weten?”

Ook het benaderen van kandidaten die niet aan het gevraagde profiel voldoen kan voor vervelende situaties zorgen. Gusta Timmermans, voorzitter van de stichting Recruitment United, adviseert dan ook om voldoende research te doen: “Niet iedereen die in de IT werkt is in staat om dezelfde handelingen uit te voeren. Stuur dus niet naar honderd mensen hetzelfde bericht, maar zet in op een aantal mensen van wie je zeker weet dat ze geschikt zouden zijn. Dat voorkomt onnodig werk én ergernis bij de ontvanger.” Ook raadt ze aan niet te ver te gaan: “Mensen bellen of benaderen is oké, maar je moet niemand gaan stalken of agressief overkomen. Het gaat over het opbouwen van een band met jou en met het bedrijf waarvoor je werft. Als jouw werkwijze agressief is, waarom zou iemand dan tekenen?”

Hoewel sommige recruiters resultaten boeken met stalkergedrag of lopendebandberichten, en hoe goedbedoeld deze methoden soms zijn, kunnen ze bij mensen bij wie het niet goed valt ook écht niet goed vallen. Dit kan de kans dat iemand in de toekomst voor een organisatie kiest verkleinen – of dat nu als werknemer is, of als klant.

Vanuit onze visie op recruitment vinden wij dan ook dat dit gedrag niet alleen nergens voor nodig is, maar ons prachtige vakgebied in een kwaad daglicht stelt. Heb je een hulpvraag op het gebied van recruitment? YOBZ denkt graag met je mee. Wil je meer weten over wat wij voor je kunnen doen, neem dan contact op met een van onze collega’s:

  • Marnix Wesselink, Business Consultant, op 06 23 91 77 80
  • Sander van der Valk, Commercieel Directeur, op 06 10 77 09 81

Benieuwd naar onze diensten? Meer informatie vind je hier.

Bron: NU.nl

Misschien vind je dit ook leuk

We gaan langer thuiswerken: recruiter, wat ga je doen?




Lees meer

3 tips voor een goede candidate journey




Lees meer

5 Praktische tips voor een SEO-proof vacaturetekst




Lees meer

Recruitment in het Onderwijs: Wendy voor 3SSport




Lees meer

Hoe 2020 recruitment gaat veranderen




Lees meer

IT-recruitment: nieuwe manieren van sourcen




Lees meer

Help! In welke taal moet die vacaturetekst?




Lees meer

Werven in de Techniek: Start met een Employer Branding strategie




Lees meer

Casus: Pascal voor CBRE




Lees meer

6 tips voor een goede vacaturetekst




Lees meer

Google for Jobs – deel 1: wat is het?




Lees meer

Recruitment is een vak: de vacature intake




Lees meer

Where recruitment meets HR: strategische personeelsplanning




Lees meer

Arbeidsmarkttrends: creatief of no-nonsense taalgebruik in vacatures?




Lees meer

Referral: vragen die je jezelf moet stellen vóór je een programma opzet




Lees meer

Leid zelf technisch talent op met een Talent Development Program




Lees meer

Het leven van een reizende recruiter




Lees meer

Verbeter je recruitmentproces: geestelijke gezondheidszorg




Lees meer

Casus: Floor voor het Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis




Lees meer

4 tips voor een aantrekkelijk onboarding-programma




Lees meer

“Waar vind jij dan die schaarse doelgroep?”




Lees meer

Hoe wijs je een kandidaat af?




Lees meer

Hoe zet je personal branding in om IT-ers aan te trekken?




Lees meer

Hoe trek je IT-profielen aan?




Lees meer

Toch een vacaturestop – en nu?




Lees meer

Wat wil je later worden als je groot bent?




Lees meer

Persoonlijkheidstests inzetten bij werving




Lees meer

Werven in de Techniek: Referral




Lees meer

Recruitment marketing: Trigger je toekomstige collega op emotie




Lees meer

Recruitment, is dat nou een vak?




Lees meer

Coronacrisis: moet ik een recruitmentstop inlassen?




Lees meer

Recruitment: met instroom alleen red je het niet




Lees meer

Google for Jobs – Deel 2: Hoe werkt het?




Lees meer

Werven in de Techniek: Hoe ga je om met externe inhuur?




Lees meer

Zorgrecruitment: niet altijd met fluwelen handschoen




Lees meer

Stalker alert: wanneer gaan recruiters te ver?




Lees meer

Case: Sourcen in de Automotive




Lees meer

Testimonials. Hou je kandidaten wakker?




Lees meer