3SSport verzorgt sport- en gymlessen in het basisonderwijs en op de buitenschoolse opvang. Hun doel: “Alle kinderen in Nederland laten sporten, bewegen en plezier hebben onder goede begeleiding!” Het vinden van de juiste collega’s is hierbij cruciaal. Daarom heeft Interim Recruitment Professional Wendy een effectief recruitmentproces voor hen ingericht en 3SSport online op de kaart gezet.
“Half oktober 2019 startte ik bij 3SSport op een opdracht voor 4 maanden. Vanwege de snelle groei die het bedrijf in korte tijd heeft doorgemaakt was er op dat moment nog weinig tot niets aan recruitment of recruitment marketing gedaan” vertelt Wendy. “Ik begon met het in kaart brengen van de doelgroep en het maken van een plan van aanpak. Dit heb ik aan de eigenaar gepresenteerd om hem een duidelijk beeld te geven van het plan, hoe ik dit aan ging pakken en waarom.”
Gevraagd naar wat de doelgroep motiveert vertelt Wendy dat lesgeven voor leerkrachten vaak een roeping is. “Het gaat hen dan ook niet om het vinden van een bepaalde werkplek, maar om het lesgeven an sich.” Een uitdaging, als je je als werkgever binnen het onderwijs wilt onderscheiden. “Binnen het bewegingsonderwijs zijn de salarissen vrijwel overal gelijk” weet Wendy verder te vertellen. “Als externe partij kun je niet een veel hoger salaris bieden, omdat je de scholen waar je je medewerkers inzet niet op onnodige kosten wilt jagen. Dan heb je iets anders dan het salaris nodig om docenten en sport-en-spellers enthousiast te maken over jouw organisatie. Wat je uit het werkveld vaak hoort is dat docenten mee willen denken en gehoord willen worden, maar ook waardering, begeleiding en flexibiliteit in uren zoeken. Maar bovenal willen ze gewoon lesgeven in hun specialiteit: sport en spel.”
Het USP van 3SSport was niet lastig te achterhalen. “Tot op dat moment kwamen docenten vooral bij 3SSport terecht door middel van positieve mond-tot-mondreclame van medewerkers, oftewel referral. Daaruit bleek duidelijk dat er een fijne werksfeer heerste, die de medewerkers over wisten te brengen naar concullega’s en klasgenoten. Deze persoonlijke sfeer en oprechtheid maken 3SSport uniek en dat is een mooie USP om naar buiten te brengen. Hier besloot ik dan ook de nadruk op te leggen. Dit is namelijk – zeker bij detachering binnen het onderwijs – een uniek pluspunt wat perfect aansluit op het bovenstaande wensenlijstje van de docenten.”
Toen Wendy in kaart had gebracht wat 3SSport haar doelgroep te bieden had, was het natuurlijk zaak die doelgroep over hen te vertellen. “Ik heb de LinkedIn bedrijfspagina gepimpt en gezorgd voor sprekende content die de werksfeer goed liet zien. Ik schreef vacatureteksten waar dezelfde USP’s steeds in terugkwamen en plaatste ze op verschillende kanalen. Zo kwam de toestroom van kandidaten alvast op gang terwijl ik aan de slag ging met het ontwerpen van flyers en welkomstmappen, het maken van een Facebook bedrijfspagina, enzovoorts.”
Tot slot heeft Wendy ervoor gezorgd dat 3SSport zonder Interim Professional naar haar wervingsdoelen toe kan werken. “Voordat mijn opdracht bij 3SSport afliep heb ik een nieuwe Recruiter ingewerkt. Ook heb ik een recruitmentplan geschreven, voor voldoende input en content voor social media gezorgd, een jaarkalender gemaakt – alles om de vaste Recruiter van de juiste tools te voorzien om volledig zelfstandig verder te kunnen.”
En nu? “Inmiddels heeft 3SSport een paar honderd volgers op Facebook en LinkedIn, en dit aantal blijft stijgen. Ze maken professionele facebookfilmpjes en groeien nog steeds! Eens in de zoveel tijd ga ik nog langs om even bij te praten. Het was een fijne samenwerking, met een mooi resultaat dat nog steeds verder groeit!”