Home » Insights » Google for Jobs – deel 1: wat is het?

Google for Jobs – deel 1: wat is het?

Door Bart Schuurman

Ik moest een heel eind terug in mijn aantekeningen, want in september 2017, meer dan twee jaar geleden dus, was ik bij een presentatie van Google Nederland over Google for Jobs. Het zou niet lang duren of het werd uitgerold. Dat is het dus nog niet, maar ooit komt de dag… 

Google for Jobs is een gedeelte binnen de zoekresultaten van Google waarin vacatures worden weergegeven. En niet met de werkgever voorop zoals traditionele jobboards, maar, zoals Google altijd beoogt, met de kandidaat als uitgangspunt. Vergelijk het met Google Shopping of Google Vluchten.

En aangezien Google jou, mij en de buurman al van binnen en buiten kent (profiel, geslacht, leeftijd, interesses, huidige baan, locatie) kunnen ze de beste resultaten weergeven. Waarschijnlijk weten ze eerder dan wijzelf dat we een nieuwe baan gaan zoeken. 

Hier een filmpje van Google met hun uitleg. Say you’re looking for a jaaab in 3, 2, 1…

 

 

Locatie en mapping van functietitels

Los van het feit dat Google met hun (onze) data en ijzersterke algoritmes perfect kan matchen, zijn mij twee mooie functionaliteiten van Google for Jobs bijgebleven. 

Tot nu toe zoekt een kandidaat in jobboards op woonplaats + straal, bijvoorbeeld Rotterdam + 20 kilometer. Google for Jobs verandert dit door de reisafstand te bereken. Dat kan met auto, fiets, openbaar vervoer. 

Een voorbeeldje: Den Haag en Bergambacht liggen allebei 20 km van Rotterdam. Met het OV is Den Haag echter in 29 minuten te bereiken, naar Bergambacht duurt dit minimaal 51 minuten. Met de auto is Bergambacht juist weer in het voordeel. Geen afstand, maar reistijd dus. En dat is een stuk logischer.

Verder heeft Google een hoop tijd gestoken in het ‘mappen’ van functietitels. Zodat de zoekterm ‘Account Manager’ ook resultaten op ‘accountmanager’, ‘verkoper buitendienst’, ‘klantbeheerder’ enzovoort weergeeft. Een schoonmaker ziet dus ook de vacatures voor interieurverzorger en medewerker housekeeping. 

 

Google

Een screenshot van de Franse Google for Jobs

 

Einde van de jobboards?

Er wordt  gezegd dat Google for Jobs de doodsteek is voor de Indeeds en Stepstones van deze wereld. Dat zou zomaar eens kunnen, als ze niet op tijd innoveren. Google is immers al sinds jaar en dag koning van de zoekresultaten en zal haar eigen resultaten boven de ‘organische’ resultaten van jobboards plaatsen. Voor meer achtergrond hierover schreef Bas van de Haterd een interessante analyse op Werf-en

 

Gebruiker centraal

Wie net als ik al wat langer bezig is met online marketing en optimalisatie van websites, kent het oude ‘keywordstuffing’ en dat soort SEO-trucjes nog. Die tijd ligt echter al heel, heel ver achter ons. Google is sinds jaren gericht op de gebruiker en stelt zich daarbij de vraag: hoe relevant is dit zoekresultaat voor deze zoekterm en voor deze gebruiker (daar is je persoonlijke data weer!). Inmiddels zijn we er, doordat Google for Jobs in een aantal andere landen al een poos live is, ongeveer achter wat Google for Jobs belangrijk vindt, en geven ze zelf ook richtlijnen voor de optimalisatie van je vacatures. 

 

Gratis?

Google for Jobs Ads

Helemaal gratis. Je moet je aan de richtlijnen houden, je site via een API of sitemap ‘openstellen’ voor Google, dan doen ze in Californië de rest. Natuurlijk heb ik aan Google gevraagd of er in de toekomst ook betaalde advertenties mogelijk worden binnen Google for Jobs. ‘Dat weten we nog niet’. Aangezien advertenties het businessmodel van Google is, zie ik dat als een ‘ja’. 

 

Kansen en uitdagingen

Er zijn wat technische zaken, wat tekstuele en een heel belangrijk onderdeel in de arbeidsvoorwaarden die je moet aanpassen. De kansen zie ik vooral voor MKB, die immers makkelijker wijzigingen kunnen doorvoeren. De grootste uitdaging zal aan de kant van Recruitmentagencies liggen, maar daarover later meer.

 

home alone kevin

Volgende blog

Die komt op 24 december hier op de site. Handig als je niet voor de honderdste keer Home Alone wil kijken. Dan vertel ik je meer over hoe je Google for Jobs-ready wordt. Ben je in de tussentijd al benieuwd? Ik kom graag eens met je praten. Ik drink ‘m zwart met gevulde koek.

In de tussentijd lees je dit blog van Roelant over goede vacatureteksten. Dat gaat je helpen in Google for Jobs! 

 

bartschuurman@yobz.nl

 

Misschien vind je dit ook leuk

Werven in de Techniek: Hoe ga je om met externe inhuur?




Lees meer

IT-recruitment: nieuwe manieren van sourcen




Lees meer

5 Praktische tips voor een SEO-proof vacaturetekst




Lees meer

We gaan langer thuiswerken: recruiter, wat ga je doen?




Lees meer

Werven in de Techniek: Start met een Employer Branding strategie




Lees meer

Where recruitment meets HR: strategische personeelsplanning




Lees meer

Testimonials. Hou je kandidaten wakker?




Lees meer

Persoonlijkheidstests inzetten bij werving




Lees meer

Recruitment: met instroom alleen red je het niet




Lees meer

Hoe trek je IT-profielen aan?




Lees meer

Recruitment in het Onderwijs: Wendy voor 3SSport




Lees meer

Recruitment, is dat nou een vak?




Lees meer

Werven in de Techniek: Referral




Lees meer

Wat wil je later worden als je groot bent?




Lees meer

4 tips voor een aantrekkelijk onboarding-programma




Lees meer

Help! In welke taal moet die vacaturetekst?




Lees meer

Arbeidsmarkttrends: creatief of no-nonsense taalgebruik in vacatures?




Lees meer

Referral: vragen die je jezelf moet stellen vóór je een programma opzet




Lees meer

Recruitment is een vak: de vacature intake




Lees meer

“Waar vind jij dan die schaarse doelgroep?”




Lees meer

3 tips voor een goede candidate journey




Lees meer

Case: Sourcen in de Automotive




Lees meer

Leid zelf technisch talent op met een Talent Development Program




Lees meer

Google for Jobs – Deel 2: Hoe werkt het?




Lees meer

Recruitment marketing: Trigger je toekomstige collega op emotie




Lees meer

Coronacrisis: moet ik een recruitmentstop inlassen?




Lees meer

Toch een vacaturestop – en nu?




Lees meer

Zorgrecruitment: niet altijd met fluwelen handschoen




Lees meer

Het leven van een reizende recruiter




Lees meer

Verbeter je recruitmentproces: geestelijke gezondheidszorg




Lees meer

Hoe wijs je een kandidaat af?




Lees meer

Stalker alert: wanneer gaan recruiters te ver?




Lees meer

Casus: Floor voor het Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis




Lees meer

Hoe 2020 recruitment gaat veranderen




Lees meer

6 tips voor een goede vacaturetekst




Lees meer

Casus: Pascal voor CBRE




Lees meer

Hoe zet je personal branding in om IT-ers aan te trekken?




Lees meer

Google for Jobs – deel 1: wat is het?




Lees meer