Team EIFFEL

Team EIFFEL is de community waar talent en expertise samensmelten tot de grootste interim-, consultancy- en projectorganisatie van Nederland. We zijn er om impact te maken. Om de toekomst van Nederland vorm te geven, samen met organisaties die de agenda’s van morgen bepalen.

teameiffel.nl

onderdeel van

3 tips voor een goede candidate journey

De candidate journey: het proces dat je sollicitant doorloopt, van het moment dat diegene voor het eerst van het bestaan van jullie organisatie hoort tot en met de eerste paar maanden dat hij of zij er werkt. We delen drie tips voor een meer gestroomlijnd proces en een betere ervaring voor je kandidaat.

Tip 1. Versnel je proces

Het is frustratie nummer 1 bij kandidaten: lang wachten op een reactie van het bedrijf waar je hebt gesolliciteerd. Sollicitanten moeten gemiddeld 18 dagen wachten op feedback, of ze krijgen zelfs helemaal geen reactie. Verreweg de meeste kritiek die kandidaten op werkgevers hebben, is het gevolg van dit lange wachten en de meesten gaan in de tussentijd door met solliciteren.

Het uitstellen van een reactie komt vaak omdat je als bedrijf eerst de al lopende gesprekken wilt afwachten. Door de juiste systeemoplossing te gebruiken kun je dit proces flink versnellen en zo de ervaring van je kandidaat verbeteren. Sollicitanten hebben er een hekel aan om in onzekerheid te leven, dus zorg ervoor dat je regelmatig en op tijd met ze communiceert.

Tip 2. Wees duidelijk over het recruitment proces

Een belangrijk onderdeel van de candidate journey is communicatie rondom het recruitment proces. Hierbij is het managen van verwachtingen ontzettend belangrijk. Volgens onderzoek zegt 83% van de kandidaten dat hun ervaring enorm zou verbeteren als werkgevers duidelijker zouden zijn over het wervingsproces.

Geef daarom al in je vacaturetekst aan hoe dit proces eruitziet. Hoeveel gesprekken zijn er? Hoe lang duurt iedere stap? Zo weet je kandidaat waar hij of zij aan toe is en voorkom je misverstanden.

Tip 3. Maak het laagdrempelig

Bij sommige vacatures gebeurt het nog steeds: je moet als kandidaat een hele waslijst aan informatie invullen. Dit kost veel tijd en is bovendien vaak nergens voor nodig, want de meeste informatie staat al in het cv. Dit is een veelvoorkomende reden voor kandidaten om af te haken.

Stel jezelf de vraag: heb ik echt meer nodig dan een naam, cv en telefoonnummer? Als je op basis van het cv en een kort telefoongesprek een goede eerste indruk krijgt, kun je je kandidaat daarna altijd nog vragen om meer stappen te doorlopen, zoals het schrijven van een motivatiebrief of het maken van een test. Zorg er ook voor dat het solliciteren net zo gemakkelijk is voor mobiele bezoekers: veel mensen solliciteren onderweg.

Benieuwd naar wat YOBZ voor jouw organisatie kan betekenen?

Of heb je een andere hulpvraag op het gebied van recruitment? Neem dan vrijblijvend contact op om de kansen te bespreken. 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Sign in

Sign Up

Forgotten Password

Plan een kennismaking in