3 tips voor een goede candidate journey

Door Arjen Andeweg

De candidate journey: het proces dat je sollicitant doorloopt, van het moment dat diegene voor het eerst van het bestaan van jullie organisatie hoort tot en met de eerste paar maanden dat hij of zij er werkt. Ik deel een paar tips voor een meer gestroomlijnd proces en een betere ervaring voor je kandidaat.

1. Versnel je proces

Het is frustratie nummer 1 bij kandidaten: lang wachten op een reactie van het bedrijf waar je hebt gesolliciteerd.

Sollicitanten moeten gemiddeld 18 dagen wachten op feedback, of ze krijgen zelfs helemaal geen reactie. Verreweg de meeste kritiek die kandidaten op werkgevers hebben is het gevolg van dit lange wachten en de meesten gaan in de tussentijd door met solliciteren. Het uitstellen van feedback komt vaak omdat je als bedrijf eerst de al lopende gesprekken wilt afwachten. Door de juiste systeemoplossing te gebruiken kun je dit proces flink versnellen en zo de ervaring van je kandidaat verbeteren. Sollicitanten hebben er een hekel aan om in onzekerheid te leven, dus zorg ervoor dat je regelmatig en op tijd met ze communiceert.

2. Wees duidelijk over het recruitment proces

Ook het managen van verwachtingen is belangrijk. Volgens onderzoek zegt 83% van de kandidaten dat hun ervaring enorm zou verbeteren als werkgevers duidelijker zouden zijn over het wervingsproces.

Geef daarom al in je vacaturetekst aan hoe dit proces eruitziet. Hoeveel gesprekken zijn er? Hoe lang duurt iedere stap? Zo weet je kandidaat waar hij of zij aan toe is en voorkom je misverstanden.

3. Maak het laagdrempelig

Bij sommige vacatures gebeurt het nog steeds: je moet als kandidaat een hele waslijst aan informatie invullen. Dit kost veel tijd en is bovendien vaak nergens voor nodig, want de meeste informatie staat al in het cv. Dit is een veelvoorkomende reden voor kandidaten om af te haken.

Stel jezelf de vraag: heb ik echt meer nodig dan een naam, cv en telefoonnummer? Als je op basis van het cv en een kort telefoongesprek een goede eerste indruk krijgt kun je je kandidaat daarna altijd nog vragen om meer stappen te doorlopen, zoals het schrijven van een motivatiebrief of het maken van een test. Zorg er ook voor dat het solliciteren net zo gemakkelijk is voor mobiele bezoekers: veel mensen solliciteren onderweg.

Met deze simpele stappen kun je je candidate journey al een stuk verbeteren. Wil je hier meer over weten of heb je andere een hulpvraag op het gebied van recruitment? YOBZ denkt graag met je mee. Wil je meer weten over wat wij voor je kunnen doen, neem dan contact op met een van onze collega’s:

  • Marnix Wesselink, Business Consultant, op 06 23 91 77 80
  • Sander van der Valk, Commercieel Directeur, op 06 10 77 09 81

Benieuwd naar onze diensten? Meer informatie vind je hier.

Wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen recruitment? Onze recruitment professionals delen hun kennis graag met je!